پنجشنبه , 9 فروردین 1403

تاثیر دارچین بر قند خون، دیابت و آلزایمر

تاثیر دارچین بر قند خون، دیابت و آلزایمر

دارچین به عنوان ادویه از شاخه های درختان خانواده درخت کافور به دست می آید و بومی مناطق کارائیب، آمریکای جنوبی و آسیای جنوب شرقی است. مردم از سال دو هزار قبل از میلاد در مصر باستان از دارچین استفاده می کردند جایی که آن را بسیار مورد توجه قرار می دادند.

در قرون وسطی پزشکان از آن برای درمان بیماری هایی مانند سرفه، آرتروز و گلودرد نیز استفاده می کردند. در حال حاضر بعد از فلفل سیاه دومین ادویه محبوب در ایالات متحده و اروپا محسوب می شود. دارچین به عنوان ادویه به صورت پودر یا چوب موجود است، همچنین می توان از روغن و مکمل های آن نیز استفاده کرد.

دو نوع اصلی دارچین کاسیا و سیلان است که ارزش غذایی متفاوتی دارند. برخی مطالعات حاکی از آن است ترکیبات موجود در دارچین دارای خاصیت آنتی اکسیدانی، ضد التهابی، ضد دیابت و ضد میکروبی هستند. علاوه بر این، از شما در مقابل سایر بیماری ها از جمله سرطان و بیماری های قلبی عروقی محافظت می کند.

با این حال، شواهد بیشتری برای تایید فواید دارچین لازم است. به گزارش مدیکال نیوزتودی، در این مقاله فواید ادعایی انواع دارچین برای سلامتی مورد بررسی قرار می گیرد.

فواید دارچین برای سلامتی

دانشمندان شواهدی از برخی از مزایای دارچین برای سلامتی پیدا کرده اند. این شامل:

بهبود عفونت های قارچی

روغن دارچین به درمان برخی از انواع عفونت های قارچی کمک می کند. یک مطالعه آزمایشگاهی در سال 2016 نشان داد روغن دارچین در برابر نوعی کاندیدا که بر جریان خون تاثیر می گذارد موثر است. این ممکن است به دلیل خواص ضد میکروبی آن باشد. اگر تحقیقات بیشتر این یافته ها را تایید کند روغن دارچین می تواند در درمان این نوع عفونت نقش بسزایی داشته باشد.

تاثیر دارچین بر سطح قند خون

افراد مبتلا به دیابت اغلب برای کنترل قند خون و جلوگیری از بروز عوارض با محدودیت های غذایی روبرو هستند. تحقیقات محدود نشان می دهد دارچین به بهبود کنترل قند خون در مبتلایان به دیابت کمک می کند.

مطالعات در فاز حیوانی در سال 2015 نشان می دهد دارچین کاسیا سطح قند خون را کاهش می دهد، همچنین در این بررسی اشاره شده پس از مصرف 6 گرم دارچین توسط 60 نفر از افراد مبتلا به دیابت نوع 2 بین 40 روز تا چهار ماه در روز شرکت کنندگان دارای گلوکز، تری گلیسیرید، کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم و کلسترول کل بودند.

حتما بخوانید
کنترل و درمان رفلاکس معده بدون دارو

با این حال، بر اساس مرکز ملی بهداشت مکمل و یکپارچه، در یک بررسی در سال 2012 نتیجه گرفت دارچین به کاهش سطح گلوکز یا هموگلوبین گلیکوزیله ای وان سی در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 و 2 کمک می کند. یک مطالعه کوچک دیگر تاثیر دارچین، کلسیم و زینک را در کنترل فشار خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 مورد بررسی قرار داد روش درمانی تاثیر محسوسی را نشان نداد.

اگرچه تحقیقات در مرحله اولیه است، اما دارچین به مقابله با برخی از عوارض دیابت کمک می کند. در حالی که سایر مطالعات این اثرات را زیر سوال می برند، بعید به نظر می رسد دارچین باعث افزایش فشار خون شود یا قند خون را مختل کند.

با این حال ، یک مطالعه معتبر روی 25 نفر در سال 2016 به این نتیجه رسید دارچین می تواند مزایایی برای افراد مبتلا به دیابت کنترل نشده داشته باشد. شرکت کنندگان به مدت 12 هفته یک گرم دارچین مصرف کردند که در نتیجه 17 درصد سطح قند خون ناشتا در آنها کاهش یافت.

یک منبع تجزیه و تحلیل در سال 2016، منتشر شده در مجله آکادمی تغذیه و رژیم درمانی، با هدف جمع آوری تحقیقات موجود در مورد نقش دارچین در کاهش قند خون انجام شد. با این حال، تنها چهار مورد از مطالعات باعث کاهش قند خون مطابق با اهداف درمان انجمن دیابت آمریکا (ADA) شد. این امر نشان می دهد دارچین برای مدیریت سطح قند خون در برخی افراد مفید باشد، اما جایگزین قابل اعتمادی برای درمان های سنتی دیابت نیست.

یک منبع تجزیه و تحلیل در سال 2011 در مجله غذای دارویی همچنین به پتانسیل دارچین برای کاهش سطح قند خون اشاره می کند. محققان نتایج هشت مطالعه قبلی را با هم مودر مقایسه قرار دادند و میزان متوسط سطح ​​قند خون بین سه تا پنج درصد کاهش یافت.

هیچ تحقیقی وجود ندارد که نشان دهد دارچین بر قند خون تاثیر منفی می گذارد. این یک انتخاب ایمن برای افراد مبتلا به دیابت است که جایگزین کم خطرتری برای قند، نمک و سایر طعم دهنده های مضر احتمالی می خواهند.

حتما بخوانید
خواص دارچین (مقدار مجاز مصرف دارچین در روز چقدر است؟)

یک مطالعه معتبر روی فشار خون در سال 2016 نیز اثر دارچین را با هل، زنجبیل و زعفران مورد مقایسه قرار داد. دارچین و سایر گیاهان بر فشار خون، اندازه گیری بدن یا شاخص توده بدن تاثیری نداشت.

ارتباط مصرف دارچین و جلوگیری از بیماری آلزایمر

برخی از مطالعات در فاز حیوانی نشان می دهند دارچین به جلوگیری از بیماری آلزایمر کمک می کند. بر اساس اظهارات برخی از محققان عصاره موجود در پوست دارچین به نام CEppt حاوی خواصی است که از بروز علائم جلوگیری می کند.

موش هایی که این عصاره را دریافت کردند در ویژگی های آلزایمر مانند پلاک های آمیلوئید و بهبود توانایی تفکر و استدلال آنها کاهش یافت. اگر تحقیقات بیشتر اثربخشی آن را تایید کند این عصاره، اما نه لزوما دارچین کامل در درمان آلزایمر مفید است.

ارتباط مصرف دارچین و جلوگیری از بیماری آلزایمر

محافظت در برابر اچ آی وی با دارچین

در سال 2000 یک تحقیق روی عصاره گیاهان دارویی هند نشان داد دارچین به محافظت در برابر اچ آی وی کمک می کند. دانشمندان در یک مطالعه در فاز آزمایشگاهی در سال 2016 دریافتند عصاره دارچین فعالیت ضد اچ آی وی از خود نشان می دهد. این بدان معنا نیست مواد غذایی حاوی دارچین می توانند اچ آی وی را درمان یا از بروز آن جلوگیری کنند، اما عصاره دارچین می تواند بخشی از روند درمانی اچ آی وی شود.

جلوگیری از بیماری ام اس با دارچین

متخصصان دارچین را از نظر فعالیت در برابر بیماری ام اس مورد آزمایش قرار داده اند. در یک مطالعه محققان به موش ها مخلوطی از پودر دارچین و آب دادند و نتایج نشان می دهد دارچین می تواند روی سیستم عصبی مرکزی از جمله قسمت هایی از مغز اثر ضد التهابی داشته باشد، همچنین مطالعات نشان می دهند دارچین با محافظت از لنفوسیت تی تنظیم ‌کننده پاسخ های ایمنی را تنظیم می کند.

به نظر می رسد افراد مبتلا به ام اس میزان Tregs کمتری نسبت به افراد فاقد این بیماری دارند. در برخی مطالعات درمان دارچین در مقابل از دست رفتن برخی پروتئین های خاص Tregs مانند سد عمل می کند. علاوه بر این، دانشمندان دریافتند درمان دارچین میزان میلین را در موش های مبتلا به ام اس بازیابی می کند.

حتما بخوانید
خواص زردآلو (۱۰ خاصیت میوه زرد آلو + ویتامین ها و ارزش غذایی)

ام اس زمانی اتفاق می افتد که پوشش میلین روی سلول های عصبی آسیب ببیند. مرکز ملی پزشکی مکمل و جایگزین از تحقیقات بیشتری در مورد چگونگی تاثیر دارچین در درمان بیماری ام اس پشتیبانی می کند.

کاهش اثرات وعده های غذایی پرچرب با مصرف دارچین

در سال 2011 محققان نتیجه گرفتند رژیم های غذایی غنی از “ادویه های آنتی اکسیدان” از جمله دارچین به کاهش پاسخ منفی بدن به خوردن وعده های غذایی پرچرب کمک می کند. 6 نفر ظروف حاوی 14 گرم مخلوط ادویه را مصرف کردند.

آزمایش خون شرکت کنندگان نشان داد فعالیت آنتی اکسیدانی 13 درصد افزایش یافته، پاسخ انسولین 21 درصد و تری گلیسیرید 31 درصد کاهش یافته است.

ارتباط دارچین و درمان و بهبود زخم های مزمن

تحقیقات در سال 2015 نشان می دهد دانشمندان راهی برای بسته بندی ترکیبات ضد میکروبی از نعناع فلفلی و دارچین به کپسول های ریز پیدا کرده اند که هم می تواند بیوفیلم های باکتریایی را از بین ببرد و هم به طور فعال باعث بهبودی می شود. به این ترتیب نعنا و دارچین بخشی از داروی درمان زخم های آلوده می شوند.

کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی با مصرف دارچین

ترکیبات مختلف موجود در دارچین به نفع سیستم قلبی عروقی است. به عنوان مثال سینامالدهید در یک مطالعه در فاز حیوانی فشار خون را کاهش داد. یک مطالعه در سال 2014، در موش هایی که تحت درمان دارویی با دارچین به مدت طولانی قرار گرفتند نیز عملکرد قلبی بهتری در آنها مشاهده شد.

جلوگیری از سرطان با دارچین

نویسندگان یک مقاله خاطر نشان می کنند سینامالدهید خاصیت ضد توموری و ضد سرطانی دارند. در این مطالعه دانشمندان با استفاده از عصاره دارچین و هل موش های مبتلا به سرطان را درمان کردند. آزمایش ها میزان کمتری از استرس اکسیداتیو را در سلول های ملانومای موش هایی که تحت درمان قرار گرفتند یافت.

مزایای دیگر دارچین

برخی از افراد از مکمل های دارچین برای درمان مشکلات گوارشی، دیابت، از دست دادن اشتها و سایر شرایط استفاده می کنند، همچنین در طب سنتی برای درمان برونشیت نیز نقش بسزایی ایفا می کند. با این حال، مرکز ملی پزشکی مکمل و جایگزین مطالعات انجام شده روی افراد برای استفاده از دارچین برای هرگونه شرایط سلامتی پشتیبانی نمی کنند.

حتما بخوانید
مضرات و فواید مصرف الکل برای بدن

مزایای دیگر دارچین

ارزش غذایی دارچین

بر اساس اعلام وزارت کشاورزی ایالات متحده، یک قاشق چایخوری دارچین آسیاب شده به وزن 2.6 گرم حاوی:

انرژی: 6.42 کالری

کربوهیدرات ها: 2.1 گرم

کلسیم: 26.1 میلی گرم

آهن: 0.21 میلی گرم

منیزیم: 1.56 میلی گرم

فسفر: 1.66 میلی گرم

پتاسیم: 11.2 میلی گرم

ویتامین A: 0.39 میکروگرم

همچنین حاوی آثاری از ویتامین های B و K و آنتی اکسیدان های کولین، بتاکاروتن، آلفاکاروتن، بتاکریپتوکسانتین، لیکوپن، لوتئین و زئاگزانتین است. آنتی اکسیدان ها با کاهش استرس اکسیداتیو به جلوگیری از سرطان، دیابت نوع 2 و بسیاری از بیماری ها کمک می کنند.

در غذا افراد به طور معمول فقط مقدار کمی دارچین مصرف می کنند، بنابراین مواد مغذی موجود در آن نقش مهمی در رژیم غذایی نخواهد داشت.

اثرات جانبی مصرف دارچین

در کوتاه مدت مصرف مقادیر متوسط دارچین به عنوان ادویه یا مکمل برای اکثر افراد گزینه بی خطری به نظر می رسد. با این حال، دارچین حاوی کومارین یک طعم دهنده طبیعی است، اما در ایجاد تداخل با وارفارین داروی رایج رقیق کننده خون نیز نقش دارد. مصرف بیش از حد کومارین ضمن آسیب کبدی بر انعقاد خون نیز تاثیر می گذارد، بنابراین افراد باید قبل از افزودن دارچین به رژیم غذایی خود با پزشك مشورت كنند اگر:

مصرف داروهای ضد انعقاد یا سایر داروها

ابتلا به دیابت

ابتلا به بیماری کبدی

پودر دارچین کاسیا ماده رایج در ایالات متحده حاوی کومارین بیشتری نسبت به پودر دارچین سیلان است.

یک مطالعه آلمانی از سال 2010 نشان داد محتوای کومارین حتی در نمونه های دارچین از یک درخت بسیار متفاوت است. افراد هرگز نباید از دارچین به هر شکلی به عنوان جایگزین کامل درمان های پزشکی استفاده کنند، همچنین دارچین به عنوان مکمل و ادویه در دسترس است مکمل ها بر سلامتی و بیماری تاثیر می گذارند.

با این حال، سازمان غذا و داروی آمریکا مکمل ها را کنترل نمی کنند، بنابراین ممکن است نگرانی هایی در مورد کیفیت، خلوص و قدرت آنها وجود داشته باشد. بهتر است همیشه قبل از استفاده از مکمل ها با پزشک خود مشورت کنید.

حتما بخوانید
غلبه بر موانع شیردهی در شرایط خاص مادر “بیماری های مادر”

نکاتی در مورد استفاده از دارچین

در مطالعات انجام شده تا کنون در مورد اثرات تغییر قند دارچین از مقادیر کمی از ادویه به طور معمول یک قاشق چایخوری یا کمتر استفاده شده است. همانطور که داروهای مختلف نتایج و عوارض متفاوتی در افراد مختلف ایجاد می کنند، دارچین نیز قند خون را در هر فردی که آن را مصرف می کند کاهش نمی دهد. برخی از افراد حتی ممکن است عوارض جانبی را نیز تجربه کنند. نکاتی برای مصرف ایمن و موثر دارچین عبارتند از:

دفترچه غذا داشته باشید.

به برنامه مراقبت از دیابت خود پایبند باشید. دارچین جایگزین نظارت بر سطح قند خون، رژیم غذایی سالم یا داروهای دیابت نیست.

قبل از امتحان درمان های جدید دیابت از جمله مصرف دارچین و سایر داروهای گیاهی با پزشک خود مشورت کنید زیرا ممکن است با داروهای موجود تداخل داشته باشند یا تاثیرات غیر منتظره ای بر سطح قند خون داشته باشند.

از دارچین به عنوان طعم دهنده برای غذاهای سالم مانند بلغور جو دوسر و موسلی استفاده کنید. افراد باید از خوردن رول دارچین، نان های چسبناک یا سایر غذاهای شیرین سرشار از طعم دارچین خودداری کنند.

نکاتی در مورد استفاده از دارچین

چه کسی باید از مصرف دارچین دوری کند؟

دارچین برای اکثر افراد مبتلا به دیابت گزینه بی خطری محسوب می شود. با این حال، افراد مبتلا به بیماری کبدی یا در معرض خطر ابتلا به بیماری کبدی ممکن است لازم باشد از مصرف دارچین به ویژه در مقادیر زیاد اجتناب کنند.

همانطور که در بالا گفته شد دارچین به دو شکل سیلان و کاسیا موجود است. کاسیا در ایالات متحده رایج است و حاوی مقادیر کمی از ماده ای به نام کومارین است. برخی از افراد به این ماده شیمیایی حساس هستند و در صورت مصرف زیاد به بیماری کبدی مبتلا می شوند. افرادی که قبلا بیماری کبدی دارند در صورت مصرف دارچین به ویژه به میزان زیاد در معرض خطر هستند. بهتر است افراد به جای دارچین کاسیا از داروهای دارچین سیلان استفاده کنند.

مترجم: الهه زارعی

پیشنهاد ما به شما

بررسی مهمترین آزمایشهای پیش از بارداری

آزمایش‌ قبل از بارداری و معاینه پزشک به اطمینان از آمادگی بدن شما برای بارداری …

دیدگاهتان را بنویسید