جمعه , 10 فروردین 1403

واکسن گارداسیل چیست؟

انواع واکسن گارداسیل

بیشتر سرطان‌های دهانه رحم با ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) که یک عفونت مقاربتی است، مرتبط هستند. ایمن‌سازی گسترده با واکسن گارداسیل می‌تواند بروز سرطان دهانه رحم و سایر سرطان‌های ناشی از HPV را در سراسر جهان کاهش دهد. در این مطلب از مقالات پزشکی جدید سایت سیب ابتدا می‌بینم که واکسن گارداسیل چیست، سپس به پرسش ‌و پاسخ درباره واکسن گارداسیل می‌پردازیم.

واکسن گارداسیل چیست؟

واکسن گارداسیل یک واکسن علیه ویروس HPV یا همان ویروس پاپیلومای انسانی است. این ویروس یکی از عوامل ایجادکننده زگیل است که اگر دستگاه تناسلی را آلوده کند می‌تواند باعث بروز سرطان شود.

واکسن گارداسیل چه کاربردی دارد؟

یکی از مهم‌ترین سؤالاتی که در پرسش‌ و پاسخ درباره واکسن گارداسیل پرسیده می‌شود این است که واکسن گارداسیل چه کاربردی دارد. گونه‌های مختلف ویروس HPV از طریق تماس جنسی منتشر می‌شوند و با اکثر موارد سرطان دهانه رحم مرتبط هستند.

این واکسن می‌تواند از اکثر موارد سرطان دهانه رحم که ناشی از این ویروس هستند، پیشگیری کند. اگر واکسن قبل از قرارگرفتن دختران یا زنان در معرض ویروس تزریق شود، می‌تواند از سرطان واژن و فرج نیز پیشگیری کند.

علاوه بر این، این واکسن می‌تواند از زگیل تناسلی، سرطان مقعد و سرطان دهان، گلو، سروگردن در زنان و مردان جلوگیری کند.

چه کسانی باید واکسن گارداسیل را دریافت کنند؟

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) توصیه می‌کند که واکسن گارداسیل به دختران و پسران بین سنین 11 تا 12 سال تزریق شود. تزریق این واکسن می‌تواند از سن 9 سالگی انجام شود. بهترین زمان برای تزریق چه برای پسران و چه دختران، قبل از شروع فعالیت جنسی است. هنگامی که فردی به HPV آلوده می‌شود، واکسن ممکن است آن‌قدر مؤثر نباشد. همچنین پاسخ به واکسن گارداسیل در سنین پایین‌تر از سنین بالاتر بهتر است.

حتما بخوانید
راهنمای رژیم غذایی در بیماران قلبی

CDC توصیه می‌کند که همه کودکان 11 و 12ساله دو دوز واکسن HPV را بافاصله حداقل شش ماه دریافت کنند. نوجوانان جوان 9 و 10ساله و نوجوانان 13 و 14ساله نیز می‌توانند واکسیناسیون را در برنامه دو دوز دریافت کنند. تحقیقات نشان داده است که برنامه دو دوز برای کودکان زیر 15 سال مؤثر است.

نوجوانان و بزرگسالان جوانی که بعداً در سنین 15 تا 26 سالگی واکسن را شروع می‌کنند، باید سه دوز از واکسن را دریافت کنند. سازمان غذا و داروی ایالات متحده اخیراً استفاده از Gardasil 9 را برای مردان و زنان 9 تا 45ساله تأیید کرده است. اگر 27 تا 45ساله هستید، با پزشک خود مشورت کنید.

واکسن گارداسیل چیست

انواع واکسن گارداسیل

ویروس HPV گونه‌های زیادی دارد که در بعضی ویژگی‌ها تفاوت دارند. همه این ویروس‌ها موجب سرطان نمی‌شوند. واکسن گارداسیل بر ضد انواعی که خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهند، ساخته شده است.

بنابراین انواع واکسن گارداسیل براین‌اساس که شامل کدام نوع از ویروس HPV است متفاوت خواهد بود. از اواخر سال 2016، تنها Gardasil-9 در ایالات متحده توزیع شده است. این واکسن در برابر 9 نوع HPV (6، 11، 16، 18، 31، 33، 45، 52 و 58) محافظت می‌کند.

واکسن گارداسیل معمولی تنها علیه 4 نوع از HPV فعالیت دارد و دیگر توزیع نمی‌شود. نوع دیگر واکسن HPV سرواریکس است که تنها علیه دو نوع 16 و 18 ویروس HPV 5 فعالیت دارد. این دو نوع با بیشترین ریسک ایجاد سرطان همراه هستند.

چه کسانی نباید واکسن گارداسیل بزنند؟

واکسن HPV برای زنان باردار یا افرادی که بیماری متوسط یا شدید دارند توصیه نمی‌شود. در صورت داشتن هرگونه حساسیت شدید، ازجمله حساسیت به مخمر یا لاتکس، به پزشک خود اطلاع دهید. همچنین، اگر واکنش آلرژیک تهدیدکننده زندگی به هر یک از اجزای واکسن یا دوز قبلی واکسن داشته‌اید، نباید واکسن را دریافت کنید.

حتما بخوانید
"سرطان سینه" از علائم تا درمان

واکسن گارداسیل چه عوارضی دارد؟

در بسیاری از مطالعات مشخص شده است که واکسن گارداسیل ایمن است و با خطر جدی همراه نمی‌باشد. به طور کلی، اثرات معمولاً خفیف هستند. شایع‌ترین عوارض جانبی واکسن HPV شامل درد، تورم یا قرمزی در محل تزریق است.

گاهی اوقات پس از تزریق، سرگیجه یا غش، ممکن است که رخ دهد. نشستن به مدت 15 دقیقه پس از تزریق می‌تواند خطر غش را کاهش دهد. سردرد، حالت تهوع، استفراغ، خستگی یا ضعف نیز ممکن است رخ دهد.

شرایط نگهداری واکسن گارداسیل در منزل

واکسن‌ها اغلب حاوی مواد حساسی هستند و باید برای سالم مانند و حفظ عملکردشان در شرایط خاصی نگهداری شوند بنابراین اگر این واکسن را تهیه کرده باشید و بخواهید در فرصت مناسب تزریق کنید، ممکن است به دنبال دستورالعمل‌ها و شرایط نگهداری واکسن گارداسیل در منزل باشید. برای نگهداری گارداسیل باید شرایط زیر را رعایت کنید:

  • بلافاصله در یخچال قرار دهید.
  • نباید منجمد شود
  • در یخچال در دمای 2 تا 8 درجه سانتی‌گراد (36 درجه فارنهایت تا 46 درجه فارنهایت) نگهداری شود.
  • دور از نور باید باشد.
  • پس از خروج از یخچال دراسرع‌وقت مصرف شود.

تفاوت واکسن گارداسیل ایرانی و خارجی

یک واکسن یا دارو، برای ورود به بازار باید تحت بررسی‌ها و آزمایش‌های مختلفی قرار بگیرد. واکسن گارداسیل ایرانی نیز اثربخشی بسیار مطلوبی دارد و اگر بخواهیم تفاوت واکسن گارداسیل ایرانی و خارجی را بگوییم، تنها مسئله قیمت و نوع تهیه آن مطرح می‌شود. واکسن گارداسیل ایرانی به‌خوبی و با قیمت بسیار مناسبی در دسترس است. این در حالی است که واکسن گارداسیل خارجی با قیمت‌های چند برابری و به تعداد کم در بازار وجود دارد.

حتما بخوانید
خواص خیارشور تخمیری برای بدن

محل تزریق واکسن گارداسیل

محل تزریق واکسن گارداسیل

قبل از تزریق باید محتویات واکسن خوب تکان داده شود تا ته‌نشین نشده باشد. محل تزریق واکسن گارداسیل عضله دلتوئید جانبی است. (در قسمت خارجی و بالایی عضله سرشانه باید تزریق شود)

آیا بعد از تزریق گارداسیل باید بازهم پاپ‌اسمیر داد؟

بله. واکسن گارداسیل تنها در برابر ویروس HPV محافظت می‌کند و حتی این محافظت هم ممکن است در همه افراد به‌خوبی انجام نشود. از طرف دیگر عوامل دیگری نیز می‌توانند سرطان دهانه رحم را ایجاد کنند بنابراین غربالگری پاپ‌اسمیر که از 21 سالگی آغاز می‌شود، بخش مهمی از سیاست‌های پیشگیرانه است و باید حتماً انجام شود.

 

اگر در مورد واکسن گارداسیل سؤالی دارید، سؤال خود را در قسمت نظرات مطرح کنید تا پزشکان سایت سیب به پرسش شما پاسخ دهند.

 

منابع

https://www.mayoclinic.org

 

سوالات متداول در مورد واکسن گارداسیل

واکسن گارداسیل چیست؟

واکسن گارداسیل یک واکسن علیه سویه‌های سرطان‌زای ویروس پاپیلومای انسانی است.

آیا بعد از تزریق گارداسیل باید بازهم پاپ‌اسمیر داد؟

بله. چراکه عوامل دیگری نیز ممکن است باعث ایجاد سرطان دهانه رحم شوند یا اینکه واکسن کاملاً محافظت نکند.

محل تزریق واکسن گارداسیل کجاست؟

واکسن ۵ باید داخل عضلانی و در قسمت خارجی فوقانی عضله سرشانه (دلتوئید جانبی) تزریق شود.

پیشنهاد ما به شما

بررسی مهمترین آزمایشهای پیش از بارداری

آزمایش‌ قبل از بارداری و معاینه پزشک به اطمینان از آمادگی بدن شما برای بارداری …

دیدگاهتان را بنویسید