پنجشنبه , 9 فروردین 1403

۰ تا ۱۰۰ بلیچینگ دندان (سفید شدن دندان ها با ماندگاری بالا تنها)

نوشیدن بیش از حد چای، نوشابه های گازدار تیره، الکل، قهوه و میان وعده هایی که ممکن است ذاتا خاصیت تغییر رنگ دندان داشته باشند، می تواند طرح لبخند زیبای شما را تحت تأثیر قرار داده و بد رنگ کند. برای بهبود و کاهش تغییر رنگ ناشی از مصرف این مواد باید با روش هایی اقدام به سفید کردن دندان ها کرد. به تمام روش هایی که به سفید شدن دندان های ما کمک می کند در اصطلاح بلیچینگ دندان گفته می شود. در این مقاله با انواع روش های بلیچ دندان، فواید، مزایای و هزینه آن ها نیز آشنا خواهید شد. چنانچه دندان هایتان خیلی زود دچار تغییر رنگ می شود حتما این مقاله را بخوانید.

بلیچینگ دندان چیست؟

همانطور که در مقدمه نیز اشاره شد، به تمام روش های سفید کردن دندان ها بلیچینگ دندان گفته می شود. در واقع خود واژه بلیچینگ که در انگلیسی به صورت (Bleaching) است در فارسی به معنی سفید کننده است. مهم ترین روش های بلیچینگ آفیس و هوم بلیچینگ هستند که در ادامه مورد بررسی قرار گرفته اند. پیش از اینکه درباره  این روش ها بیشتر بدانید، ابتدا با علل و دلایل تغییر رنگ دندان ها آشنا شوید.

دلایل تغییر رنگ دندان ها چیست؟

عوامل زیادی می توانند در تغییر رنگ دندان ها نقش داشته باشند:

  • دندان ها با افزایش سن به طور طبیعی تیره می شوند. این اتفاق همزمان با تحلیل مینای دندان و فرسایش آن قابل مشاهده است.
  • عواملی دیگری جمله استفاده از محصولات دخانیات و خوردن و نوشیدن برخی غذاها و نوشیدنی ها می توانند باعث ایجاد لکه های سطحی شوند. متأسفانه برخی از عادت ها مانند سیگار کشیدن و میان وعده مضر نیز باعث می شود که دندان های شما زودتر از حد معمول سفیدی خود را از دست بدهند.
  • مصرف برخی از آنتی بیوتیک ها مانند تتراسایکلین در بارداری نیز ممکن است باعث تغییر رنگ دندان ها در کودک مورد انتظار شود.
  • وارد شدن آسیب به اعضاب دندان نیز می تواند باعث تغییر رنگ دندان ها شود به خصوصا اگر بعد از درمان ریشه دندان عصب کشی شده باشد.
  • انجام شیمی درمانی یا پرتودرمانی گردن و سر نیز می تواند بر روی رنگ مینای دندان نیز تأثیر منفی بگذارد.
  • در نوجوانان و کودکان نیز تغییر رنگ دندان یا لک شدن دندان می تواند در نتیجه وجود بیماری به نام فلوروز باشد که ناشی از استفاده بیش از حد فلوراید در کودکان معمولاً زیر سه سال است.
  • ارتودنسی دندان همچنین می تواند باعث تغییر رنگ دندان ها شود. زیرا دستگاه های ارتودنسی ثابت می توانند تمیز کردن دندان ها را با دشواری همراه کنند. از این رو امکان تغییر رنگ موقت دندان ها با ارتودنسی وجود دارد. اما با کمک یک متخصص ارتودنسی خوب می توانید این مشکل را مدیریت کنید.
حتما بخوانید
لمینت دندان برای افراد سیگاری چقدر موثر است؟

سفید کردن دندان ها در مطب دندانپزشک (In-Office Teeth Whitening)

در حالی که کیت های سفیدکننده و محصولات زیادی در دسترس است که می توانید در خانه خود و به دور از محیط دندانپزشکی دندان های خود را سفید کنید، اما پیشنهاد ما آفیس بلیچینگ است. یعنی شما به مطب مراجعه می کنید و سپس با روش های ایمن تر و سریعتری دندان هایتان را متناسب با رنگ طبیعی آن ها سفید می کنید. در آفیس بلیچینگ دندان از مواد سفید کننده ای مانند پراکسید هیدروژن و سایر مواد دیگر که خاصیت سفید کنندگی دارند استفاده می شود.

طی آفیس بلیچینگ دندانپزشک از مواد سفید کننده قوی تر (با دوز بالاتر)، با سرعت بیشتر، با کمک نور، گرما و ترکیبی از آن ها دندان های شما را سفیدتر می کند. از همه مهم تر تنها در یک جلسه و کمتر از 30 دقیقع دندان های شما با روش های مختلفی از جمله لیزر بلیچینگ میشود.

سفید کردن دندان ها در خانه (At-Home Teeth Whitening)

علاوه بر سفید کردن حرفه ای دندان ها در مطب دندانپزشک، کیت های دندانپزشکی زیادی وجود دارد که تحت عنوان هوم بلیچینگ شناخته می شوند. آن ها به راحتی در داروخانه ها قابل خریداری هستند و می توان بدون مراجعه به دندانپزشک و تنها در خانه  از آن ها استفاده کرد. چند نمونه از روش های سفید کردن دندان ها در خانه عبارتند از:

چسب ها یا نوارهای سفیدکننده دندان بدون

نوارهای سفید کننده سریع ترین و مفرون به صرفه ترین روش های بلیچینگ خانگی هستند. نتایج آن ها سریعا خود را نشان می دهند. غلظت پراکسید هیدروژن بکار رفته در آن ها کم است اما در طولانی مدت ممکن است باعث حساسیت دندان ها شوند. اثرات این روش معمولا موقت است و ممکن است دندان ها دوباره خیلی زود دچار تغییر رنگ شوند.

حتما بخوانید
آشنایی با ورزش های مجاز و غیرمجاز در ارتودنسی (در طول درمان)

خمیر دندان و دهانشویه سفید کننده

یکی از بدیهی ترین روش های برای سفید کردن دندان ها در خانه استفاده از خمیر دندان  های حاوی مواد سفید کننده است. این خمیردندان ها را می توانید از داوخانه ها تهیه کنید. دقت کنید اگر دندان حساس دارید بهتر است از این خمیر دندان سفید کننده که حاوی مواد ساینده دندان است استفاده نکنید.

پلاک بلیچینگ دندان

مهم ترین روش بلیچینگ دندان در خانه کیت های سفید کننده حاوی پلاک ها، سینی ها یا قالب های دندان هستند. در این قالب ها پراکسید هیدروژن با غلظت کم ریخته می شود سپس پلاک ها روی دندان ها قرار می گیرند.

هزینه بلیچینگ دندان چقدر است؟

هزینه بلیچینگ دندان بسته به روش سفید کردن دندان متفاوت است. اما بر اساس یک قاعده کلی، تمام روش هایی که داخل مطب انجام می شوند از 2 میلیون برای یک فک شروع می شود. و هزینه بلیچ دندان در خانه بسته به روش و مواد مصرفی متغییر است. با این حال اگر با قالب و به تجویز دندانپزشک صورت بگیرد برای هر فک از ۲ میلیون تومان شروع می شود. همچنین هزینه بلیچینگ دندان در مطب می تواند از ۳ میلیون تومان به ازای هر فک شروع شود.

فواید بلیچ دندان چیست؟

مهم ترین فواید و مزایای بلیچینگ دندان  عبارتند از:

ظاهر لبخند شما را بهبود می‌بخشد

حتی اگر با انواع ارتودنسی دندان مانند بریس های ثابت، متحرک و نامرئی دندان های نامرتب خود را یک دست و صاف کرده باشید اما با هم امکان تغییر رنگ آن ها وجود دارد. دندان هایی که دچار تغییر رنگ و لکه می شوند زیبایی لبخند شما را کاهش می دهند بنابراین برای برای اصطلاح طرح لبخند میتوان هر ازچندگاهی بلیچینگ دندان انجام داد.

می تواند باعث افزایش اعتماد به نفس شما شود

اگر لبخند سفیدی داشته باشید ممکن است متوجه شوید که اعتماد به نفس شما افزایش میابد. گرفتن عکس با دندان های سفید یا صحبت کردن با آن ها اعتماد به نفس بهترین در هر کسی ایجاد می کند.

حتما بخوانید
همه چیز درباره جرم گیری دندان و اهمیت آن

بلیچینگ همیشه در دسترس است

حتی اگر موفق نشوید به مطب یک دندانپزشک بروید تا آفیس بلیچینگ انجام دهید می توان با مراجعه به داروخانه ها و خرید کیت های سفید کننده خانگی اقدام به سفید کردن  دندان ها کرد.

سلامت دهان و دندان شما را بهبود میبخشد

انجام فرآینده های سفید کردن دندان نه تنها طرح لبخند شما را بهبود می بخشد که سلامتی دهان و  دندان شما را نیز بهبود میبخشد.

یکی از ساده و راحت ترین فرآیندهای دندانپزشکی است

با انجام این روش نه دردی تجربه می کنید و نه حوصله شما سر خواهد رفت. معمولا زمان اندکی نیاز دارد و نتایج طولانی مدتی نیز دارد. نتایج نیز پس از اتمام فرآیند به خوبی خود را نشان خواهد داد.

بسیار امن و بیخطر است

آفیس بلیچینگ از آنجا که توسط متخصصان انجام داده می شود هیچ خطری ندارد. حتی اگر درصد غلظت مواد سفید کننده بشیتر باشد باز هم بدون هیچ خطری میتوانید در مطب دندان های خود را سفید کنید.

نتایج طولانی مدتی دارد

هرچند که هوم بلیچینگ معمولا نتایج کوتاه مدتی دارد اما انجام اینکار در مطب دندانپزشک نتایج را طولانی تر خواهد کرد. برای مثال ممکن است تا 3 سال نیز دوام داشته باشد. در حالی که هوم بلیچینگ دندان باید به صورت دوره ای و هرچند ماه یکبار تکرار شود.

خطرات و عوارض بلیچینگ دندان چیست؟

هرچند که در اغلب موارد این روش زیبایی دندان بدون عارضه بوده و هست، اما ممکن است در برخی موارد نیز عوارض جزئی تا متوسطی برای افراد داشته باشد. در ادامه با برخی از خطرات و عوارض بلیچینگ دندان آشنا خواهید شد.

حتما بخوانید
راهنمای ساده و کاربردی انتخاب دندانپزشکی شبانه روزی مناسب

حساسیت دندان

دندان های برخی افراد ممکن است حین استفاده از ماده سفید کننده دچار حساسیت شوند. این امر به ویژه در طی بار اول بلیچینگ یا حتی دفعه دوم ممکن است رخ دهد. با این حال، این حساسیت باید با گذشت زمان کاهش یابد. اگر مستعد حساسیت دندان هستید، دندانپزشک ترمیمی و زیبایی دندان به شما توصیه خواهد کرد که برای مدیریت حساسیت دندان خود حتما از خمیر دندان های صد حساسیت برای مسواک زدن استفاده کنید.

تحریک بافت نرم

معمولا کسانی که آفیس بلیچینگ انجام میدهند با این عارضه روبرو نمی شوند. زیرا متخصص با نهایت دقت دندان ها را سفید می کند. اما در هوم بلیچینگ احتمال اینکه ماده سفید کننده به لثه ها برخورد کند زیاد است. زمانی که محلول به لثه در تماس باشد ممکن است به صورت موقت با تحریک بافت مواجه شوید.

متفاوت بودن نتایج

نتایج حاصل از روش های سفید کردن دندان ممکن است در افراد مختلف متفاوت باشد و این به انواع غذا و نوشیدنی های مصرفی در رژیم غذایی شما هم بستگی خواهد داشت. میزان موفقیت این روش ها همچنین به عادت های بهداشت دهان و دندان شما نیز بستگی دارند. در صورت سیگار کشیدن یا نوشیدن الکل، قهوه، نوشابه یا سایر نوشیدنی های رنگی یا مواد غذایی این چنینی، ممکن است نیاز باشد که به صورت دوره ای اقدام به بلیچینگ کنید. بهتر است بعد از آفیس بلیچینگ دندان، از هوم بلیچینگ به صورت منظم کمک بگیرید.

ممکن است با سایر پروسه های دندانپزشکی تداخل داشته باشد

سفید کردن دندان ها در افرادی که اینله، روکش دندان، ونیر ها (لمینت دندان و ونیرکامپوزیت)، پرکردگی یا ایمپلنت دندان داشته باشند میتواند باعث شود که سایه رنگ متفاوتی بین دندان های واقعی و موارد ذکر شده ایجاد شود. توصیه میشود که اگر شما هم یکی از موارد ذکر شده را دارید برای اینکه نتیجه بهتری به دست بیاید به همان متخصصی مراجعه کنید که پیشتر دندان شما را ترمیم کرده یا فرآیند زیبایی انجام داده مراجعه کنید.

حتما بخوانید
راهکارهای سفید کردن دندان ها بعد از ارتودنسی (روش های دندانپزشکی و خانگی)

نتایج غیرمنتظره

ممکن است بلیچینگ دندان صد در صد باعث سفید شدن دندان های شما نشود. به عبارتی متخصص یا مواد سفید کننده شاید نتوانند تمام لکه هاو تغییر رنگ ها را آنطور که انتظار دارید پاک یا سفید کند.

پاسخ به سوالات رایج درباره بلیچینگ دندان

ماندگاری بلیچینگ دندان چقدر است؟

بلیچ در مطب ماندگاری زیادی دارد و اگر بهداشت دهان و دندان رعایت شده و یا به توصیه های دندانپزشک عمل شود می تواند بیش از ۱ سال نتایج دوام داشته باشند.

بهترین روش بلیچ دندان چیست؟

سفید کردن دندان ها در مطب بهترین و ایمن ترین روش موجود بلیچینگ است.

پیشنهاد ما به شما

لمینت کریستالی

لمینت کریستالی چه کاربردی دارد؟

لمینت کریستالی نسل نوظهور ونیرهای دندانی است که عوارض و مشکلات مدل‌های قدیمی لمینت سرامیکی …

دیدگاهتان را بنویسید