پنجشنبه , 9 فروردین 1403

بوتاکس در دندانپزشکی

تاریخ ارسال :

۲۹ بهمن ۱۴۰۱

بوتاکس در دندانپزشکی

بوتاکس یک ماده شنا خته شده ویک پروتیین خالص طبیعی درصنعت زیبا یی است که برای آرام کردن موقت عضلات صورت استفاده میشود و در این روزها برخوردارازطرفداران بسیا ری در بین افراد علاقه مند که توجه به زیبایی واعمال زیبا یی را دارند انجام  می شود. ازسوی دیگربوتاکس میتواند جهت درمان برخی ازمشکلات  صورت  کمک به زیبایی وبرطرف نمودن مواردی ازناهمگونی های دهان و لب وصورت کاربرد داشته باشد.

درک آناتومی صورت ومهارت درتزریق بوتاکس باعث شده دندانپزشکان ارایه دهند گان ایده آل این ماده باشند. بسیاری ازمردم ازاستفاده ازبوتاکس توسط دندانپزشک شگفت زده شدند.

کاربردهای بو تاکس دردندانپزشکی

تزریق درعضله ماستربرای درمان سا ییدگی بیش ازحد دندانها به هم: بسیاری ازافراد دندانهای خود را در اثرمحکم فشاردادن به هم درهنگام بیداری یا خواب می شکنند. این فرآیند کلانچینگ (فشردن فک) نام دارد ومیتواند باعث شکستگی دندان وآسیب های فک ودندان شود.عضله ماسترعضله محکم و بزرگی است که عمل جویدن را انجام می دهد. با بوتاکس نه تنها میشود فشاردندانها را کم کرد بلکه نقش درکانتورینگ صورت هم دارد و باعث جوانسازی صورت می شود.

در مان میگرن با بوتاکس 

تحقیقات نشان داده است تزریق بوتاکس دربرخی بیماران که قبلا به میگرن مزمن دچار بوده اند سبب کاهش حملات میگرنی یا کم شدن تعداد روزهای سر درد شده است.

رفع لبخند لثه ای با بوتاکس 

این نوع لبخند در زیبایی افراد تاثیر منفی دارد و معمولا باعث می شود که افراد اعتماد به نفس کمتری در لبخند زدن داشته باشند. بوتاکس می تواند در برخی افراد در رفع لبخند لثه ای موثر باشد.

حتما بخوانید
برای ضعف پریودی چی بخوریم؟

لبخند لثه ای چیست؟

به طورطبیعی درهنگام خندیدن یک سوم ازدندان های جلو توسط لب بالا پوشیده میشود اما در صورتیکه بیش ازدوتا سه میلیمترازلثه با لای دندان ها درهنگام خندیدن معلوم شود با عث میشود که در زیبایی واعتماد به نفس افراد تاثیرویژه ای بگذارد درصورتیکه دندان ها درهنگام خندیدن معلوم شود به این حالت لبخند لثه ای گفته می شود.

عوامل بوجود آورنده لبخند لثه ای

هایپرتروفی لثه

این مشکل باعث میشود لثه بزرگ و دندانها کوچک دیده شوند. در اکثر موارد سایز دندانها عادی است ولی به دلیل بزرگ بودن لثه، دندان ها خیلی کوچک دیده میشود. در این موارد با استفاده ازلیزر و تزریق بوتاکس دربر خی نواحی لب میتوان تا حدی به زیبایی این افراد در مواقع لبخند زدن کمک کرد. در بر خی موارد تزریق فیلرلب هم برای پوشاندن لثه ممکن است به بیمار پیشنهاد شود.

بزرگ بودن غیر طبیعی فک بالا

این افراد نیازبه جراحی فک و ترمیم آن توسط  متخصص و جراح فک را دارند.

فعا لیت بیش از حد عضلات لب بالا

در این موارد می شود چند روش را  جهت در مان به بیمار پیشنهاد داد:

لبخند لثه ای همراه با چین و چروک نازولبیال: این نوع لبخند لثه ای با تزریق بوتاکس قابل درمان است.

لبخند لثه ای بدون چین و چروک نازولیبال: تزریق بوتاکس در درمان این نوع لبخند کمکی نمی کند ولی می توان از راه های دیگری برای درمان این مشکل استفاده کرد.

در آخر روش لیپ فلیپ روشی است که به منظور افزا یش حجم لب بالاانجام میشود و ما هیچه های اطراف لب را ریلکس می کند و باعث بر گشتن لب بالا یی به سمت پا یین می شود و لب بزرگتر نشان داده میشود.

حتما بخوانید
خواص نان خمیر ترش چیست؟

انقباض زیاد عضلات دور لبی

هنگام خندیدن انقباض زیاد این عضلات، باعث بیش از حد بالارفتن لب فوقانی و پیدا شدن بیش از حد لثه می شود.

 

نواحی تزریق بوتاکس

1- عضله پروسروس (Procerus) که همان خط اخم گفته میشود.

2-عضله کورگیتنور (Corrugators) که نزدیکی خط اخم و یک سانتیمترابرو وچشم است.

3-عضله فرونتا لیس (Frontalis) که در پیشانی است.

4-عضله تمپورالیس (Temporalis) که همان نقطه گیجگاهی گفته میشود وبسیاردرفرآیند درمان دردهای میگرن موثر است.

5-عضله اکسی پیتالیس (Occipitalis) که عضله پس سری گفته می شود.

درزمان تزریق، بایستی دقت لازم را ازنظرانتخاب نقاط تزریق،عمق واندازه و دوزتزریق به خرج داده شود.بسیار مهم است هر مراجعه کننده با دقت مورد بررسی قرار بگیرد و مقدار واحد بوتاکس برای هر فرد مشخص و اندازه گیری شود.

 

موارد منع تزریق بوتاکس

تزریق بوتاکس به افراد زیر توصیه نمی شود: خانمهای باردار، مادران شیرده، بیمارانی که قبلا به بیماری سستی ماهیچه ای ( Myasthenia Gravis ) مبتلا هستند، افرادی که مبتلا به عفونت هستند و بیمارانی که دز بالای داروهای ضد انعقاد خون مصرف می کنند. قابل ذکر است افرادی که آسپرین و ویتا مینE مصرف می کنند، تزریق بوتاکس می تواند باعث کبودی در ناحیه تزریق شود.

جهت دریافت اطلا عات بیشتردرمورد کار برد وقواعد بوتاکس در درمان بیما ریهای فک ودهان با دندانپزشک خود مشورت کنید.

 

دکتر آیه نوری

دندانپزشک

Ayeh Nouri, DMD

Board member of Academy of General Dentistry

پیشنهاد ما به شما

بررسی مهمترین آزمایشهای پیش از بارداری

آزمایش‌ قبل از بارداری و معاینه پزشک به اطمینان از آمادگی بدن شما برای بارداری …

دیدگاهتان را بنویسید