پنجشنبه , 9 فروردین 1403

احساس تنهایی بعد از ازدواج

تاریخ ارسال :

۱۹ دی ۱۴۰۱

دلایل احساس تنهایی در زنان متاهل

افراد با شور و هیجان زیادی با ازدواج اقدام به تشکیل خانواده‌ و یک فضای امن برای دریافت حمایت‌های عاطفی و احساسی می‌کنند. بااین‌حال همۀ ازدواج‌ها موفق نخواهند بود و بسیاری در یک سیر تدریجی و فرسایشی قرار می‌گیرند که ماحصل آن دل‌زدگی و احساس تنهایی بعد از ازدواج است. در این مطلب از سایت سیب می‌بینیم که تنهایی عاطفی یا تنهایی بعد از ازدواج و علت حس تنهایی در زنان متاهل چیست.

 

حس تنهایی بعد از ازدواج

در دهۀ ۱۹۷۰ یک لطیفه در امریکا با این مضمون رایج شده بود که، خدا به انسان آتش را عطا کرد و انسان آن را با آب خاموش کرد، همچنین عشق را عطا کرد، آن را با ازدواج خاموش کرد.

ما انسان‌ها موجوداتی اجتماعی هستیم و برای شکوفایی زندگی نیاز به روابط عاطفی عمیق با دیگران داریم. در بزرگسالی بخش عمده‌ای از نیازهای عاطفی و صمیمیت با همراهی و پیوستن با فرد دیگری تأمین می‌‌شود.

درحالی‌که بسیاری از رابطه‌ها با عشق و شور زیادی همراه است و امیدواریم که همسر یا همراه ما بهترین دوست ما باشد؛ اما، در عمل بعد از چندین سال رابطه به سمت سردی پیش می‌رود. پژوهش‌های مؤسسۀ گاتمن، که یکی از بزرگ‌ترین مراکز پژوهش و آموزش در حیطۀ زوجین است، نشان داده است که حدود 10 الی 12 سال بعد از ازدواج احساس صمیمیت و رابطۀ عاطفی رو به کاهش می‌رود و مضمونی با عنوان تنهایی بعد از ازدواج ایجاد می‌شود.

چه اتفاقی می‌افتد که این همه عشق رویایی، نشاط، شور و اشتیاق رو به خاموشی می‌رود و به اصطلاح سرخوردگی و دل‌زدگی در روابط به وجود می‌آید و علت حس تنهایی در زنان متاهل می‌شود؛ چرا عاشق‌شدن راحت‌تر از عاشق‌ماندن می‌شود. نکتۀ بسیار مهم این است که، دل‌زدگی و سرخوردگی از عشق یک روند تدریجی است. ناراحتی‌ها، مسائل و مشکلات قبلیِ حل‌نشده و انباشته‌شده می‌توانند باعث ایجاد سرخوردگی در روابط شوند. متأسفانه ممکن است به دلایل مختلف، ازجمله نداشتن مهارت‌های لازم برای نگهداری و ارتقا رابطه، زوجین با وجود سال‌ها زندگی موفق و حتی داشتن فرزند احساس تنهایی و جدایی کرده و حتی اقدام به جدایی ‌کنند. در ادامۀ این مطلب می‌بینیم که، تنهایی عاطفی به چه دلیل است و علت حس تنهایی در زنان متاهل چیست.

حتما بخوانید
قرص متورال برای چیست؟

 

دلایل احساس تنهایی در زنان متاهل

چرا در رابطه عاطفی احساس تنهایی می‌کنیم؟

همان ‌گونه که گفتیم، موارد زیادی می‌توانند به تجربۀ احساس تنهایی بعد از ازدواج بینجامند و علت حس تنهایی در زنان متاهل و همچنین مردان متأهل شوند. اما بیایید بر مبنای مطالعات روان‌شناسی ببینیم که، دقیقاً تنهایی عاطفی به چه دلیل است؟

داشتن باورها و توقعات غیرمنطقی، غیرواقع‌بینانه و مطالبات متناقض یکی دلایل احساس تنهایی بعد از ازدواج است.

گاهی توقعات بالا و غیرواقع‌بینانه است که روند زندگی زناشویی را دستخوش مشکلات زیادی می‌کند؛ چراکه بسیاری از این توقعات در ازدواج قابل برآورده‌شدن نیستند.

 

چرا عشق اوایل رابطه بعد از مدتی فروکش می کند؟

به‌صورت طبیعی رابطه‌ها از مراحلی عبور می‌کنند که عبارت‌اند از:

  • عشق هیجانی؛
  • نزاع، درگیری و جدال؛
  • پذیرش و ثبات؛
  • تعهد؛
  • دوست‌داشتن و عشق واقعی.

در عشق هیجانی یا رمانتیک به‌دلیل فوران هیجان‌ها و تازگی در رابطه همه چیز عالی به نظر می‌رسد. در این مرحله طرفین عیب‌های یکدیگر را نمی‌بینند یا مشکلات کوچک دیده می‌شوند. همیشه حق را به طرف مقابل می‌دهند و به نوعی همه چیز گل‌وبلبل است. در این مرحله عشق به‌صورت ناپخته و نابالغانه است. این مرحله بین چند هفته تا دو سال طول می‌کشد. وقتی زن و شوهر از مرحلۀ هیجانی و عاطفی بعد از ازدواج بیرون می‌آیند هر حادثۀ کوچکی را بهانه می‌کنند تا به همسرشان یک برچسب منفی بزنند.

اهمیت حرف‌زدن در رابطه

اگر همسران نیازهای خود را مطرح نکنند و به راه‌حل مثبتی برای برآورده‌کردن نیازهایشان نرسند، خطر دل‌زدگی در روابط زیاد می‌شود.

اهمیت خشونت در حس تنهایی

در روابط همسران خشونت می‌تواند به دو صورت کلامی و رفتاری باشد. برای مثال هرگونه تحقیر و مقایسه می‌تواند موجب دل‌زدگی در زوجی که مورد خشونت قرار گرفته است شود.

حتما بخوانید
علائم بیماری از روی نشانه های چشم

نارضایتی از روابط جنسی

رضایت‌نداشتن در روابط جنسی می‌تواند یکی از دلایل اصلی دل‌زدگی زناشویی محسوب شود.

7 علامت دلزدگی در رابطه عاطفی

برخی از مهم‌ترین نشانه‌های دل‌زدگی زناشویی و احساس تنهایی بعد از ازدواج عبارت‌اند از:

  1. وابستگی عاطفی، توجه و مراقبت در رابطه کم می‌شود و بی‌تفاوتی نسبت به همسر جایگزین آن می‌شود؛
  2. تمایل به رابطۀ جنسی رو به کاهش می‌رود؛
  3. افراد دل‌زده‌ احساس می‌کنند شکست خورده‌اند و خودشان را دوست ندارند؛
  4. تمایلی به حل مشکل نشان نمی‌دهند و امیدی هم ندارند مشکلاتشان حل شود؛
  5. حس می‌کنند کسی را ندارند که از آن‌ها حمایت عاطفی کند؛
  6. آن‌ها نسبت به رفتارهای طرف مقابل حساس می‌شوند و رفتارهای عادی مانند غذاخوردن و راه‌رفتن طرف مقابل آن‌ها را آزرده می‌کند؛
  7. ممکن است نوعی احساس کسالت، سردردهای مزمن، بی‌اشتهایی یا پرخوری داشته باشند.

تمام شدن حس تنهایی بعد از ازدواج

زوجین باید در فضای آرام خواسته‌ها و نیازهای خود را بیان کنند. ایجاد یک سرگرمی مشترک، مانند کوهنوردی، سینما، بازی، موسیقی و مسائلی از این دست، فرصت مناسبی برای پیداکردن ناراحتی‌های پنهان همسر است؛ چراکه افراد در فضای آرام راحت‌تر اعتماد و احساس امنیت می‌کنند و ناگفته‌های خود را به زبان می‌آورند.

قرارهای دونفره در مکان‌های خاطره‌انگیز گذشته، دادن هدیه‌های کوچک هفتگی و غافلگیرکردن ناگهانی، مسافرت، قدم‌زدن روزانه ازجمله مواردی هستند که می‌توانند یک زندگی را از روزمرگی خارج کنند.

در پایان برای نگهداری و بازگشت عشق به رابطه نیاز به مراقبت و تلاش مستمر و همیشگی است.

 

سوالات متداول در مورد تنهایی بعد از ازدواج

بعد از ازدواج تنهایی عاطفی به چه دلیل است؟

دلایل زیادی می‌توانند به دل‌زدگی زناشویی منجر شوند، ازجمله گذشتن از مرحلۀ هیجانی رابطه، خشونت، داشتن باورها و توقعات غیرمنطقی، بیان‌نکردن احساسات و نارضایتی‌ از رابطۀ جنسی.

حتما بخوانید
همه چیز درباره ی بیماری ایدز

چه کسانی دچار احساس تنهایی بعد از ازدواج می‌شوند؟

ممکن است به دلایل مختلف، ازجمله نداشتن مهارت‌های لازم برای نگهداری و ارتقا رابطه، زوجین با وجود سال‌ها زندگی موفق و حتی داشتن فرزند احساس تنهایی و جدایی کرده و حتی اقدام به جدایی ‌کنند.

برای جلوگیری از دل‌زدگی زناشویی چه کاری می‌توان انجام داد؟

مهم‌ترین کاری که می‌توان انجام داد این است که، زوجین باید در فضای آرام خواسته‌ها و نیازهای خود را بیان کنند.

پیشنهاد ما به شما

بررسی مهمترین آزمایشهای پیش از بارداری

آزمایش‌ قبل از بارداری و معاینه پزشک به اطمینان از آمادگی بدن شما برای بارداری …

دیدگاهتان را بنویسید