یکشنبه , 9 اردیبهشت 1403

راهنمای ساده و کاربردی انتخاب دندانپزشکی شبانه روزی مناسب

در این نوشتار توضیحاتی در خصوص دندانپزشکی شبانه روزی و هر چیزی که باید در خصوص این مراکز بدانید آورده شده است. اگر به دنبال چنین مراکزی هستید خواندن این مقاله می تواند برای شما مفید باشد.

دندانپزشکی شبانه روزی چیست؟

دندانپزشکی شبانه روزی که به عنوان دندانپزشکی 24 ساعته نیز شناخته می شود، مرکزی جهت ارائه مراقبت های دندانی است که به صورت شبانه روزی (24 ساعت شبانه روز و 7 روز هفته) در دسترس است. این بدان معناست که بیماران می‌توانند خارج از ساعات کاری معمول، از جمله عصرها، شب ها، آخر هفته‌ها، تعطیلات و حتی در نیمه‌شب از خدمات دندانپزشکی استفاده کنند.

دندانپزشکی شبانه روزی معمولاً در هر شهر معدود بوده و تعدادشان از کلینیک ها و مطب ها بسیار بسیار کمتر است. در این مراکز علاوه بر انجام تمامی درمان های معمولی که در سایر کلینیک ها و مطب انجام می شود، به صورت ویژه اقدام به مدیریت، پیشگیری و درمان اورژانس های دندانپزشکی می کنند. موارد اورژانس دندانپزشکی در بخش های پایین تر بیشتر توضیح داده شده اند.

چه دندانپزشکانی در یک مرکز شبانه روزی کار می کنند؟

دندانپزشکانی که در مراکز شبانه روزی کار می کنند می توانند هر تخصصی داشته باشند. در واقع ممکن است یک مرکز تمامی دندانپزشکان و متخصصان را در اختیار داشته باشد. اما معمولاً دندانپزشکانی در این مراکز هستند که برای رسیدگی به طیف گسترده ای از اورژانس های دندانی که می تواند خارج از ساعات کاری معمولی رخ دهد، آموزش دیده اند. این دندانپزشکان ممکن است دندانپزشکان عمومی یا متخصصان مانند اندودنتیست ها، جراحان دهان و دندان، یا پریودنتیست ها باشند که آموزش و تخصص بیشتری در رسیدگی به موقعیت های اورژانسی دندان دارند.

علاوه بر دندانپزشکان، کلینیک های دندانپزشکی شبانه روزی ممکن است دارای تیمی از تکنسین ها دندانپزشکی مجرب، دستیاران دندانپزشکی و کارکنان اداری باشند که برای ارائه مراقبت و پشتیبانی اضطراری دندانپزشکی آموزش دیده اند.

حتما بخوانید
هزینه ارتودنسی دندان در سال ۱۴۰۲ | پرداخت اقساطی❤️ | جدول قیمت

با انواع مراکز دندانپزشکی شبانه روزی بیشتر آشنا شوید

مراکز دندانپزشکی شبانه روزی انواع مختلفی دارند. در سراسر جهان معمولاً از مراکز زیر به عنوان دندانپزشکی شبانه روزی یاد می شود:

  • دندانپزشکی هایی که واقعا در تمام طول شبانه روز باز هستند (حتی در روز های تعطیل)
  • درمانگاه های دندانپزشکی
  • دندانپزشکی های مجازی (که به صورت آنلاین خدمات تشخیصی و مدیریت اورژانسی ارائه می دهند)
  • مراکزی که تا 12 شب باز هستند
  • مراکز سیار (معمولا در مناطق محروم)

مراکز شبانه روزی چه ویژگی ها و خصوصیاتی دارند؟

غالب اوقات در دسترس و باز هستند

کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی برای ارائه خدمات دندانپزشکی در تمام ساعات شبانه روز، هفت روز هفته، از جمله عصرها، آخر هفته ها و تعطیلات در دسترس است. همانطور که در بخش قبل اشاره شد، حتی اگر یک مرکز از ساعت 6 صبح تا 12 شب باز باشد و خدمات ارائه دهد باز هم یک مرکز شبانه روزی محسوب می شود و بسیار بیشتر از کلینیک های روزانه آماده پذیرش بیماران است.

تمام خدمات اورژانس دندانپزشکی را ارئه می کنند

دندانپزشکی 24 ساعته در ارائه خدمات اورژانسی دندانپزشکی برای بیمارانی که مشکلات دندانی ناگهانی و شدید را خارج از ساعات کاری عادی تجربه می کنند، تخصص دارد. تمام موارد اورژانسی نیز در همه مراکز شبانه روزی در اولویت ویزیت و درمان هستند.

کارکنان مجربی دارند

یک مرکز دندانپزشکی در روزهای تعطیل هم دارای تیمی از متخصصان دندانپزشکی با تجربه، از جمله دندانپزشکان و پرسنلی است که برای رسیدگی به هر نوع بیماری با هر وضعیتی آموزش دیده اند. آن ها مخصوصا برای موارد اورژانسی تجربه بسیار بالایی دارند.

فناوری پیشرفته ای در فضای درمانی آن ها وجود دارد

یک دندانپزشکی شبانه روزی مجهز به فناوری و تجهیزات پیشرفته دندانپزشکی برای ارائه مراقبت های اضطراری دندانپزشکی کارآمد و مؤثر است. تعداد یونیت های زیادی در این مرکز وجود دارد و تمامی تجهیزات تشخیصی و درمانی در محل آن موجود است.

حتما بخوانید
براکت ارتودنسی و هر آنچه که باید درباره آن بدانید

تمام خدمات دیگر را ارائه می دهند

دندانپزشکی شبانه روزی خدمات جامعی ارائه می دهد و صرفا بر روی اوژانس ها متمرکز نیست. شما اگر قصد کاشت ایمپلنت دارید، می خواهید طرح لبخند خود را اصطلاح کنید، ارتودنسی کنید و …، می توانید به این مراکز اعتماد کنید.

تمرکز بالایی بر مراقبت حرفه ای از بیماران دارند

کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی معمولا مراقبت و راحتی بیمار را در اولویت قرار می دهد و اطمینان حاصل می کند که بیماران مراقبت دلسوزانه و شخصی را در محیطی راحت و امن دریافت می کنند.

با بیمه های زیادی طرف قرارداد هستند

برخلافه مراکز معمولی دندانپزشکی، در این مراکز معمولا می توانید از بیمه های دندانپزشمی و تکمیلی خود به راحتی استفاده کنید. این مراکز معمولا با طیف وسیعی از بیمه ها طرف قرارداد هستند و بنابراین می توانند هزینه های دندانپزشکی را برای شما کاهش دهند.

چطور یک کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی پیدا کنیم؟

پیدا کردن یک دندانپزشک 24 ساعته بسته به موقعیت مکانی شما می تواند متفاوت باشد، اما برای راحتی بیشتر می توانید یکی از روش های زیر را امتحان کنید:

  • بررسی آنلاین: از موتورهای جستجو یا دایرکتوری های آنلاین برای یافتن کلینیک های دندانپزشکی 24 ساعته در منطقه خود استفاده کنید. می توانید عباراتی مانند «دندانپزشک 24 ساعته»، «دندانپزشک اورژانسی» یا «دندانپزشکی بعد از ساعت کاری»، «دندانپزشکی در شب» و … را جستجو کنید.
  • از آشنایان خود سوال بپرسیئ: از دوستان، خانواده یا همکاران خود بپرسید که آیا کلینیک های دندانپزشکی 24 ساعته در منطقه شما را می شناسند و آیا تجربه شخصی با آنها داشته اند یا خیر.
  • با دندانپزشک عمومی خود تماس بگیرید: دندانپزشک عمومی می تواند شما را در موارد اورژانسی به یک مرکز شبانه روزی ارجاع دهد.
  • از منابع انجمن دندانپزشکی استفاده کنید: وب سایت انجمن دندانپزشکان شهرها و مناطق مختلف معمولا اطلاعات دندانپزشکی در خصوص انواع مراکز را ارائه می دهند.
  • با ارائه دهنده بیمه خود تماس بگیرید: اگر بیمه دندانپزشکی دارید، با ارائه دهنده خود مشورت کنید تا ببینید آیا لیستی از کلینیک های دندانپزشکی 24 ساعته در شبکه پوششی آن وجود دارد یا خیر.
حتما بخوانید
دندانپزشک کودکان کیست؟ (+ 5 ویژگی مثبت این دندانپزشکان برای کودکان و نوجوانان )

همه چیز درباره اورژانس های دندانپزشکی و مدیریت آن ها

یک مورد اورژانسی دندانپزشکی می تواند به طور غیرمنتظره رخ داده و اگر آمادگی نداشته باشید می تواند بسیار دلهره آور باشد. اورژانس های دندانپزشکی می توانند از دندان درد گرفته تا شکستگی دندان متفاوت باشند، و بسیار مهم است که بدانیم در صورت بروز چنین مواردی چه باید کرد. در این بخش، رایج‌ترین اورژانس‌های دندانپزشکی و اقدامات لازم برای مدیریت آن‌ها تا زمان مراجعه به دندانپزشک یا کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی با هم را مورد بحث قرار می‌دهیم.

اورژانس دندانپزشکی چیست؟

اورژانس دندانپزشکی موقعیت یا کیسی است که در آن دندان به شدت آسیب دیده و برای تسکین درد شدید، توقف خونریزی یا حفظ دندان نیاز به مراقبت فوری دندانی وجود دارد. اورژانس های دندانی ممکن است به دلایل مختلفی از جمله تصادف، تروما یا عفونت های دهانی رخ دهد.

اورژانس های رایج دندانپزشکی کدامند؟

دندان درد

یکی از رایج ترین دلایل مراجعه به کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی معمولا دندان درد است. دندان درد می تواند ناشی از پوسیدگی دندان، بیماری لثه یا ترک خوردگی دندان باشد. علائم دندان درد شامل درد شدید، حساسیت به غذا و نوشیدنی سرد یا گرم و تورم است.

قبل از مراجعه به مطب یا کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی سعی کنید برای تسکین دندان درد در خانه، دهان خود را با آب نمک گرم بشویید، کمپرس سرد را روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید و از داروهای مسکن بدون نسخه استفاده کنید. اگر دندان درد بیش از یک روز ادامه داشت، ضروری است که به دنبال مراقبت های دندانپزشکی حرفه ای باشید.

حتما بخوانید
حفره خشک دندان، دردناک‌ترینِ عارضه‌‌ها

لب پر شدن یا ترک خوردن دندان

هرگونه لب پر شدگی و ترک خوردگی دندان می تواند در اثر  جویدن اجسام سخت، افتادن یا ناشی از تصادف ایجاد شود. علائم لب پر شدگی یا ترک خوردگی دندان شامل درد، حساسیت به غذاها و نوشیدنی‌های سرد یا گرم و ترک‌ها یا بریدگی‌های قابل مشاهده روی دندان است.

برای مدیریت این شرایط در خانه، دهان خود را با آب نمک گرم بشویید، کمپرس سرد را روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید و از داروهای مسکن بدون نسخه استفاده کنید. اگر دندان شما در ساعاتی از شبانه روز آسیب دیده و امکان مراجعه به دندانپزشکان وجود ندارد حتما به دنبال یافتن کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی باشید.

شکستگی و اتفادن دندان

شکستگی و افتادن دندان ممکن است به دلیل آسیب ورزشی، تصادف یا برخورد مستقیم ضربه به صورت رخ دهد. علائم شکستگی و افتادن دندان شامل خونریزی، درد شدید و از دست دادن دندان است. برای مدیریت دندان شکسته، آن را با آب تمیز بشویید سپس آن را در شیر یا بزاق نگهداری کنید و فوراً به دنبال مراقبت های اورژانسی دندان باشید. در طول شب ترجیحا به دنبال یک کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی باشید.

افتادن پر کردگی یا افتادن روکش دندان

پرکردگی های معمولی یا روکش های دندان شل شده یا افتاده می تواند در اثر گاز گرفتن اجسام سخت، پوسیدگی دندان یا تصادفات ایجاد شود. علائم پرکردگی یا تاج دندان شل و افتاده شامل درد، حساسیت به غذاها و نوشیدنی‌های سرد یا گرم و سوراخ‌ها یا شکاف‌های قابل مشاهده در دندان است. برای مدیریت پرکردگی یا تاج دندان از دست رفته، دهان خود را با آب نمک گرم بشویید، از جویدن دندان آسیب دیده خودداری کنید و تا زمانی که به دندانپزشک مراجعه کنید، از چسب دندان یا آدامس بدون قند برای پوشاندن دندان استفاده کنید.

حتما بخوانید
هزینه ارتودنسی دندان در سال ۱۴۰۲| پرداخت اقساطی❤️ | جدول قیمت

اقداماتی که در اورژانس دندان باید انجام دهید

اگر با یک مورد اورژانس دندانپزشکی مواجه شدید، این مراحل را دنبال کنید:

  • آرام باشید و وضعیت را ارزیابی کنید.
  • بلافاصله با یک متخصص دندانپزشکی یا یک کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی تماس بگیرید.
  • دستورالعمل های ارائه شده توسط متخصص دندانپزشکی را دنبال کنید.
  • درد و ناراحتی را تا زمانی که مراقبت حرفه ای ارائه شود مدیریت کنید.

چطور از  اورژانس های دندانپزشکی جلوگیری کنیم؟

پیشگیری همیشه بهتر از درمان است. برای این منظور چند نکته برای جلوگیری از اورژانس های دندانی وجود دارد:

  • برای حفظ بهداشت دهان و دندان، روزانه مسواک بزنید و نخ دندان بکشید.
  • برای معاینه و تمیز کردن به طور منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید.
  • هنگام ورزش و فعالیت های بدنی از لباس های مناسب و گارد محافظ دندان  استفاده کنید.
  • از خوردن غذاهای سفت و چسبناک خودداری کنید.

نکات پایانی در خصوص انتخاب کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی و اورژانس های دندانپزشکی

اورژانس های دندانپزشکی می توانند ترسناک باشند، اما دانستن اینکه در طول یک کیس اورژانس چه کاری باید انجام دهید می تواند به شما در مدیریت مناسب وضعیت کمک کند. به یاد داشته باشید که در ابتدای امر آرامش خود را حفظ کنید، بلافاصله با یک متخصص دندانپزشکی و یا یک کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی تماس بگیرید و دستورالعمل های توصیه شده توسط آن ها آنها را دنبال کنید. علاوه بر این، رعایت بهداشت دهان و دندان و مراجعه منظم به دندانپزشک می تواند به جلوگیری از اورژانس های دندانی کمک کند.

پیشنهاد ما به شما

لمینت دندان برای افراد سیگاری

لمینت دندان برای افراد سیگاری چقدر موثر است؟

اجرای لمینت برای افراد سیگاری را می توانیم یکی از محدودیت های لمینت در نظر …

دیدگاهتان را بنویسید