جمعه , 10 فروردین 1403

از تشخیص تا درمان سرطان ریه

تاریخ ارسال :

۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲

سرطان ریه

یکی از دشمنان انسان که همیشه با او در جنگ بوده است بیماریست. انسان توانسته است با استفاده از علم و تکنولوژی بر بسیاری از این بیمارها غلبه کند. اما یکی از این بیماری هایی که هنوز علم یا تکنولوژی نتوانسته بطور کامل بر آن غلبه کند بیماری سرطان است. جنگ با این بیماری همچنان ادامه دارد. خبر خوب این است که پیشرفت های زیادی تا بحال در این رابطه انجام شده است که توانسته مقداری زیادی از مرگ های حاصل از سرطان را جلوگیری کند.

آیا می دانید اگر شما بین ۵۰ تا ۷۵ سال دارید، چیزی که بیشتر از هر چیز دیگر امکان دارد شما را بکشد، سرطان است؟ همانطوری که بسیاری از شما مطلع هستید سرطان های متعددی وجود دارند ولی سرطانی که ریسک بالاتری دارد که فرد مبتلا را در مدت کوتاهی از بین ببرد سرطان ریه است. شماره کسانی که هر سال از بیماری سرطان ریه جان خود را از دست میدهند بیشتر از مجموع کسانی است که از سرطان های سینه، روده و پروستات می میرند.

خیلی از انسان ها میدانند که در سن ۵۰ سالگی باید اولین آزمایش colonoscopy را داشته باشند تا بتوانند از سرطان روده جلوگیری کنند. خیلی از زنان میدانند که باید از سن ۴۰ سالگی به بعد آزمایش mammogram داشته باشند تا مبتلا به سرطان سینه نشوند یا در مراحل اولیه بتوانند آنرا معالجه کنند. اما بسیاری از افراد نمی دانند که برای تشخیص زودهنگام سرطان ریه که می تواند منجر به اقدام به موقع بیمار برای درمان این سرطان کشنده شود چه کار باید بکنند.

حتما بخوانید
ساختار سینه زنان به چه شکل است؟

 

تشخیص سرطان ریه

این CT scan از سینه آزمایشی است که برای جلوگیری از سرطان ریه انجام میشود. اما این آزمایش برای همه نیست. تست برای افرادی است که سن آنها بین ۵۰ تا ۸۰ سال بوده و در حال حاضر سیگار می کشند یا در گذشته مقدار زیادی سیگار می کشیدند. بنابراین اگر شما هرگز سیگار نکشیده اید یا خیلی کم مثلا در دوران کالج یا در دوران دبیرستان بصورت تفریحی سیگار می کشیدید نیازی به انجام این تست ندارید.

 

آگاهی از سرطان ریه

سرطان ریه واقعاْ نیاز به آگاهی دارد هم از سوی پزشکان و هم مردم. خیلی از پزشکان فراموش می کنند که دستور تست سرطان ریه را به بیمارانی که واقعا نیاز دارند بدهند. متاسفانه فقط ۵ درصد از کسانی که سنی بین ۵۰ تا ۸۰ سال دارند و سیگار هم زیاد می کشند یا در گذشته می کشیدند تست CT scan را تجویز یا توصیه کنند. این تست می تواند جان بسیاری از افراد سیگاری را از مرگ نجات دهد. جالب است که بدانید تست سرطان ریه ۳۰ ثانیه بیشتر طول نمی کشد.

 

چرا باید تست CT scan که برای سرطان ریه است انجام دهم؟

دلیلی که ما این تست را انجام میدهیم برای این است که بتوانیم قبل از اینکه سرطان به دیگر قسمت های بدن پخش شود آنرا تشخیص و از پیشرفت آن جلوگیری کنیم. زمانی که در مراحل اولیه سرطان ریه تشخیص داده شود بخوبی می شود آن را معالجه کرد. به عبارت دیگر اگر در مراحل اولیه سرطان ریه معالجه شود شانس زنده ماندن بین ۸۰ تا ۹۰ درصد در ۵ سال اولیه بعد از عمل است. اما اگر دیر متوجه وجود سرطان ریه بشویم و سرطان به استخوان و مغز و جاهای دیگر بدن پخش شده باشد، شانس زنده ماندن در ۵ سال اول بعد از عمل فقط ۱۰ درصد است.

حتما بخوانید
غذای آهسته

 

اگر شما کسانی را میشناسید که سن آنها بین ۵۰ تا ۸۰ سال است و سیگار زیادی می کشند یا سابقه طولانی در مصرف  دخانیات دارند حتما تشویق کنید که از دکتر های خود بخواهند برای آنها دستور تست سرطان ریه یا همان CT scan را بدهند تا قبل از اینکه خیلی دیر شود برای درمان اقدام کنند. به یاد داشته باشید که تمامی هزینه های مرتبط با این تست توسط شرکت های بیمه پرداخت می شود.

 

 

دکتر آریو صفارزاده

فوق تخصص جراحی ریه

رییس بخش جراحی ریه بیمارستان میشن

 

 

پیشنهاد ما به شما

بررسی مهمترین آزمایشهای پیش از بارداری

آزمایش‌ قبل از بارداری و معاینه پزشک به اطمینان از آمادگی بدن شما برای بارداری …

دیدگاهتان را بنویسید