پنجشنبه , 9 فروردین 1403

کاربرد طب سوزنی برای اعصاب

تاریخ ارسال :

۱۷ دی ۱۴۰۱

کاربرد طب سوزنی کف سر در درمان برخی از بیماری های عصبی

در این مقالۀ کوتاه، فواید طب سوزنی بر روی پوست سر توضیح داده می‌شود. نواحی موجود برای طب سوزنی روی پوست سر، که شامل پنج لایه است، در ارتباط نزدیک با سیستم عصبی است. سیستم عصبی انسان شامل سیستم عصبی مرکزی و محیطی است. سیستم عصبی مرکزی شامل مغز و طناب نخاعی بوده و سیستم عصبی محیطی شامل اعصاب حسی و حرکتی و گانگلیون‌ها است. در طب سوزنیِ کف سر تمرکز بر روی نقاطی است که با مغز ارتباط نزدیک دارند. در باور طب سنتی چینی تمام کانال‌ها و سیستم عروقی مستقیم و غیرمستقیم با سر و مغز ارتباط برقرار می‌کنند؛ بنابراین، طب سوزنی کف سر گاهی طب سوزنی برای اعصاب نیز نامیده می‌شود.

 

طب سوزنی کف سر چگونه اثر می‌کند؟

نقاطی که در روی پوست سر در طب سوزنی تعیین می‌شوند برای درمان عدم تعادل و توازن استفاده می‌شوند. به عبارت دیگر، زمانی که عملکرد مغز نرمال نیست و عدم تعادل و توازن در یک قسمت از مغز وجود دارد، یک ناحیۀ مشخصی از پوست سر را، که با عملکرد غیرنرمال و عدم توازن در ارتباط است، می‌توان برای تشخیص و درمان اختلال استفاده کرد. زمانی که با درمان طب سوزنی یک ناحیه از پوست سر تحریک می‌شود، درمان به قسمتی از مغز هدایت می‌شود. هر قسمت از مغز مربوط به یک عملکرد عصبی‌فیزیکی خاص در مغز است.

درکل، درد شدید نشانۀ شرایط حاد است؛ درحالی‌که، درد مبهم نشانۀ مشکل مزمن است. نواحی حساس به لمس در روی پوست سر ممکن است به‌علت صدمۀ فیزیکی باشد یا ممکن است به عملکرد بخش‌هایی از کورتکس مغز مرتبط باشد. بعضی از نواحی در پوست سر ممکن است در واکنش به اختلالات مغزی به لمس حساس شده باشند. این نواحی در تعیین نقطۀ مناسب برای طب سوزنی مفید و کمک‌کننده هستند.

حتما بخوانید
فواید بی‌شمار تخم‌مرغ

 

طب سوزنی کف سر در چه مواردی استفاده می‌شود؟

باتوجه‌به اینکه مغز در تمام فعالیت‌های بدن نقش دارد، طب سوزنی کف سر در موارد زیادی استفاده می‌شود. ازجمله موارد استفادۀ طب سوزنی برای اعصاب شامل موارد زیر است:

 

 

تاثیر طب سوزنی بر فلج بدن

استفاده از طب سوزنی کف سر برای فلج شامل فلج یک طرفه، فلج دو طرفه، فلج نیمۀ بدن، فلج نیمۀ تحتانی بدن، فلج بدن از گردن به پایین، مشکل در بلع و سکتۀ مغزی است. در این موارد طب سوزنی کف سر ممکن است موجب کمک به بهبود فلج شود.

 

تاثیر طب سوزنی بر درد در هر قسمت از بدن

موارد استفاده از طب سوزنی به‌منظور کاهش درد شامل خار پاشنه، سندرم پای بی‌قرار، فیبرومیالژی، درد کمر و درد ناشی از زونا است.

 

تاثیر طب سوزنی برعدم قدرت تکلم

تکلم یکی از مواردی است که توسط مراکز تکلم در مغز کنترل می‌شود. برای انواع اختلالات تکلم در طب سنتی از طب سوزنی استفاده می‌شود. این اختلالات شامل اختلال تکلم بیانی، اختلال تکلم دریافتی، اختلال تکلم در بیان اسم، اختلال تکلم تشنجی و فلج تارهای صوتی است.

 

درمان افسردگی با طب سوزنی کف سر

در طول درمان افسردگی با طب سوزنی یک پزشک آموزش‌دیده سوزن‌های نخ‌مانند را در نقاط عصبی خاصی در سراسر بدن فرو می‌کند. هر سوزن یک عصب حسی را تحریک می‌کند که باعث ارتباط آن با مغز می‌شود. سپس مغز پاسخی از سیستم ایمنی بدن و ترشح اندورفین (مسکن‌های طبیعی بدن) را آغاز می‌کند.

خیلی مهم است که، به بیمار اطمینان خاطر داده شود که سوزن نرم و راحت به پوست وارد می‌شود و صدمه‌ای به بافت مغز نمی‌زند. می‌توان سوزن را در کف سر قرار داد و به بیمار اجازه بدهیم که در مطب راه برود.

حتما بخوانید
فواید گوشت بلدرچین و مضرات آن برای بدن

 

 

مدت زمان طب سوزنی چقدر است؟

بیمار هرچه زودتر، پس از بروز بیماری، طب سوزنی را شروع کند نتیجۀ بهتری را به دست می‌آورد. اینکه مدت زمان طب سوزنی چقدر است بستگی به مشکل بیمار و روش انجام‌دادن طب سوزنی او دارد. درمان بهتر است که ۲ تا ۳ روز در هفته برای 2 هفتۀ اول انجام شود و سپس ۲ بار در هفته برای ۲ هفتۀ بعدی انجام شود و بر اساس پیشرفت و نتیجۀ درمان ادامه پیدا کند.

بیشتر جلسات طب سوزنی حدود 30 دقیقه طول می‌کشد. پس از قراردادن سوزن‌ها در جاهای مختلف، پزشک آن‌ها را با دست حرکت می‌دهد یا آن‌ها را با جریان‌های الکتریکی تحریک می‌کند تا فعالیت عصبی‌ـ‌شیمیایی در بدن را تقویت کند.

 

سوالات متداول در مورد تاثیر طب سوزنی برای اعصاب

آیا طب سوزنی برای اعصاب استفاده می‌شود؟

بله، از طب سوزنی در درمان اختلالات روانی و مشکلاتی که ناشی از اختلالات عصبی هستند نیز استفاده می‌شود.

درمان افسردگی با طب سوزنی چگونه است؟

درمان افسردگی با طب سوزنی با قراردادن سوزن‌ها در نقاط مختلف پوست و تحریک یا جابه‌جایی آن‌ها انجام می‌شود.

مدت زمان تاثیر طب سوزنی چقدر است؟

اینکه مدت زمان تاثیر طب سوزنی چقدر است بستگی به مشکل بیمار و روش انجام‌دادن طب سوزنی او دارد.

پیشنهاد ما به شما

بررسی مهمترین آزمایشهای پیش از بارداری

آزمایش‌ قبل از بارداری و معاینه پزشک به اطمینان از آمادگی بدن شما برای بارداری …

دیدگاهتان را بنویسید