جمعه , 31 فروردین 1403

آشنایی با ورزش های مجاز و غیرمجاز در ارتودنسی (در طول درمان)

برخی افراد ممکن است قبل از شروع درمان ارتودنسی ورزش را شروع کرده باشند و فعالیت های ورزشی انجام دهند. همچنین برخی دیگر ممکن است بخواهند در طول درمان های ارتودنسی ورزش را شروع کنند. احتمالا یکی از سوالات رایج در این افراد اطلاع از ورزش های مجاز و غیر مجاز در ارتودنسی باشد. اینکه چه ورزش هایی در طول درمان می توانند انجام دهند و کدام ها مضر در نظر گرفته می شوند. در این مقاله در خصوص ورزش های مجاز و غیر مجاز ارتودنسی مطالب خواهید خواند.

آیا ارتودنسی محدودیت حرکت به همراه دارد؟

درمان های ارتودنسی در کل محدودیت هایی ایجاد می کنند. اما این محدودیت ها اندک بوده و صرفا به خاطر بالا بردن موفقیت درمان و کاهش مدت زمان مرتب شدن دندان ها هستند. به عنوان مثال ما باید یک سری غذاها را از  رژیم غذایی حذف کنیم و یک سری ها را بیشتر بخوریم تا از آسیب به براکت ها و اجزای ارتودنسی پیشگیری شود و به تقویت فرآیندهای استخوانی کمک شود.

در خصوص ورزش نیز همین مساله مورد بحث است. ما یک سری ورزش های مجاز و غیرمجاز در ارتودنسی داریم. ورزش های مجاز معمولا آسیبی به بدن و اجزای ارتودنسی نمی رسانند و می توانید آن ها را بدون محدودیت انجام دهید اما برخی ورزش ها غیر مجاز بوده و یا باید با احتیاط و ملاحظاتی انجام شوند زیرا امکان آسیب رسیدن به اجزای درمان وجود دارد.

ورزش های مجاز و غیر مجاز در ارتودنسی کدامند؟ (در طول درمان)

برای اینکه آسیبی به اجزای ارتودنسی و دندان های شما در طول روند درمان نرسد، متخصص ارتودنسی ممکن است به شما توصیه کند که برخی ورزش ها را کمتر و با احتیاط انجام دهید و برخی دیگر را به روال سابق ادامه دهید.

حتما بخوانید
لمینت دندان برای کودکان انجام می شود؟

برخی از ورزش های مجاز در ارتودنسی که می توانید انجام دهید عبارتند از:

  • پیاده‌روی
  • دویدن با سرعت کم
  • دوچرخه‌سواری در سرعت کم یا با شتاب کم
  • شنا
  • بدمینتون
  • پینگ پونگ
  • ورزش‌های هوازی با شدت کم تا متوسط مانند پیلاتس، یوگا، تای چی، بدنسازی آرام و ورزش‌های استراحتی
  • ورزش‌های مقاومتی با وزن بدن یا دستگاه‌های ورزشی
  • بازی‌هایی مانند فوتبال، والیبال و هاکی گری در سطوح آماتور

ورزش های غیرمجاز در ارتودنسی نیز می توانند متنوع باشند:

به عنوان یک شخص که در حال درمان ارتودنسی هستید، باید از ورزش‌هایی که ممکن است باعث خطر آسیب به دندان‌هایتان شوند، خودداری کنید. به طور کلی، ورزش‌هایی که با احتمال وارد شدن ضربات جدی به دهان همراه هستند باید کنار گذاشته شده و یا با احتیاط بسیار زیاد انجام شوند. برخی از ورزش‌هایی که باید در طول درمان ارتودنسی از آن‌ها خودداری کنید عبارتند از:

  1. بوکس و ورزش‌های مشابه
  2. فوتبال آمریکایی
  3. والیبال با سطوح رقابتی بالا
  4. هاکی با سطوح رقابتی بالا
  5. بسکتبال
  6. راگبی با سطوح رقابتی بالا
  7. اسکی، اسکی آبی، اسنوبورد
  8. سوارکاری
  9. تکواندو
  10. کاراته
  11. جودو
  12. بازی‌های مبارزه‌ای

در صورت اجبار به انجام ورزش در زمان ارتودنسی، راه کار محافظتی چیست؟

اگر شخصی حتما نیاز به انجام ورزش داشته باشد و در عین حال تحت درمان ارتودنسی باشد می تواند از محافظ دهان استفاده کند. این محافظ در نقش ضربه گیر است و می تواند تا حدی مانع از آسیب به دندان ها و اجزای ارتودنسی شود.

در واقع استفاده از محافظ دهان در ورزش‌هایی که با خطر وارد شدن ضربه به دهان و صورت همراه هستند، بسیار مهم است و به همه ورزشکارانی که در این ورزش‌ها فعالیت می‌کنند، توصیه می‌شود. به طور خاص، ورزشکارانی که در ورزش‌های تماسی مانند فوتبال، هاکی، بوکس، راگبی و والیبال با سطوح رقابتی بالا فعالیت می‌کنند، باید حتماً از محافظ دهان استفاده کنند.

حتما بخوانید
راهنمای ساده و کاربردی انتخاب دندانپزشکی شبانه روزی مناسب

نحوه استفاده از محافظ دهان چگونه است؟

استفاده از محافظ دهان قبل از انجام ورزش های مجاز و غیر مجاز در ارتودنسی کار بسیار ساده ایست. شما قالب ها را برداشته و به آرامی روی دندان ها میگذارید. برای اینکار از انگشتان دست خود کمک بگیرید تا اطمینان حاصل کنید محافظ به درستی روی تمام دندان ها را پوشانده است.

پیشنهاد ما به شما

لمینت دندان برای افراد سیگاری

لمینت دندان برای افراد سیگاری چقدر موثر است؟

اجرای لمینت برای افراد سیگاری را می توانیم یکی از محدودیت های لمینت در نظر …

دیدگاهتان را بنویسید