پنجشنبه , 30 فروردین 1403

تقویت سیستم ایمنی بدن

تاریخ ارسال :

۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲

چگونه سیستم ایمنی را تقویت کنیم

یکی از راه‌های پیشگیری از شیوع بیماری‌های ویروسی مانند کرونا رعایت نکات بهداشتی است که این روزها در بسیاری از رسانه‌ها مکرراً به مردم اعلام می‌شود. تقویت سیستم ایمنی یکی از راه‌های پیشگیری دیگری است که به راحتی هر فرد می‌تواند آن را با تغییر در رژیم غذایی خود در منزل اجرا کرده و بدن خود را تا حدی از پذیرش ویروس‌ها مصون دارد. در این یادداشت با برخی از راه‌های تقویت سیستم ایمنی بدن با استفاده از مواد غذایی آشنا می‌شویم و با خواص سیر و عسل و سیاه دانه و همچنین خواص سیر و عسل و زنجبیل آشنا می‌شویم.

 

دانستن خواص مواد غذایی یکی از راه‌های تقویت سیستم ایمنی بدن

اینکه بدانید چه ماده غذایی برای سیستم ایمنی شما مفید است، به شما کمک می‌کند که بتوانید با انتخاب صحیح مواد غذایی، برای تقویت سیستم ایمنی بدن یک سبد غذایی قوی بچینید.

 

سیر

سیر یک آنتی ویروس بسیار قوی است. سیر بایستی به‌صورت خام و خردشده خورده شود یا به مواد غذایی افزوده شود. سیر خردنشده اثرات درمانی چندانی ندارد. می‌توانید سیر خردشده را با یک قاشق عسل خام و طبیعی مخلوط کرده و دو تا سه روز آن را مصرف کنید و به تقویت سیستم ایمنی بدن خود کمک کنید. سیر ترکیب مفیدی به‌نام آلیسین دارد. زمانی که سیر را خرد می‌کنید، اگر حدود 1۵ـ10 دقیقه قبل از پختن آن صبر کنید، آلیسین در نتیجۀ برخی واکنش‌های آنزیمی تشکیل می‌شود و اثرات سلامتی‌بخش سیر افزایش می‌یابد. درصورتی‌که سیر بلافاصله پس از خردشدن پخته شود، با غیرفعال‌شدن آنزیم‌های مفید احتمال تشکیل آلیسین کاهش می‌یابد. آلیسین اثرات ضد توموری دارد و باعث تقویت سیستم ایمنی می‌شود.

حتما بخوانید
خواص زردچوبه (۱۲ خاصیت شگفت انگیز زردچوبه برای بدن)

 

بادیان ستاره‌ای

ادویه‌ای است که ترکیبی به‌نام شیکیمیک اسید دارد که یکی از ترکیباتی است که برای تولید داروی تامی فلو برای درمان آنفولانزا استفاده می‌شود. این یک ترکیب ضد ویروس بسیار قوی است. برای مصرف آن را بجوشانید یا اینکه همراه با چای سبز دم کنید.

 

زنجبیل

یکی از مواد غذایی است که برای تقویت سیستم ایمنی بسیار مورد توجه قرار گرفته است. زنجبیل را له یا رنده کنید و آن را به‌صورت دمنوش یا به‌صورت مخلوط با عسل خام استفاده کنید. زنجبیل حاوی گینگرول است که دردهای مزمن را نیز کاهش می‌دهد. با زنجبیل می‌توانید انواع معجون تقویت سیستم ایمنی بدن را آماده کنید.

 

راه های تقویت سیستم ایمنی برای مقابله با ویروس کرونا

 

روغن نارگیل

حاوی دو ترکیب به‌نام هاکاپریلیک اسید و لوریک اسید است که سبب تقویت سیستم ایمنی می‌شوند. می‌توانید غذاهای خود را با روغن نارگیل تهیه کنید یا اینکه آن را به‌صورت خام مصرف کنید.

 

رزوراتول

در مواد غذایی نظیر بادام‌زمینی، پسته، انگور، بلوبری، توت‌فرنگی، کاکائو و شکلات تلخ به وفور یافت می‌شود. این ماده می‌تواند سیستم ایمنی را تقویت کند.

 

ویتامین C

که در مرکبات فراوان یافت می‌شود و به تقویت سیستم ایمنی کمک شایانی می‌کند. ویتامین C باعث افزایش تعداد گلوبول‌های سفید خون شده که برای مبارزه با عفونت‌های ویروسی و باکتریایی بسیار کارساز است. پرتقال، گریپ‌فروت، نارنگی، لیمو و لیموشیرین منابع ویتامین C هستند. بدن ما قادر به ذخیره‌سازی و ساختن این ویتامین نیست، درنتیجه این ویتامین باید به‌صورت روزانه برای بدن تأمین شود. البته منبع ویتامین C فقط محدود به مرکبات نمی‌شود و فلفل قرمز دو برابر مرکبات ویتامین C دارد. بروکلی و اسفناج نیز از دیگر منابع سرشار این ویتامین هستند.

حتما بخوانید
اسکیزوفرنی از تشخیص تا درمان

 

بادام

بادام حاوی ویتامین E بوده که یکی دیگر از ترکیبات مفید برای مبارزه با سرماخوردگی است و نقش به‌سزایی در تقویت سیستم ایمنی دارد. ویتامین E محلول در چربی است و برای جذب نیاز به حضور چربی دارد. آجیل‌ها به‌خصوص بادام سرشار از ویتامین E هستند. نصف لیوان بادام (حدود ۴۶ عدد) می‌تواند تمامی نیاز روزانۀ انسان به ویتامین E را تأمین کند. سایر منابع ویتامین E شامل روغن جوانۀ گندم، دانۀ آفتاب‌گردان، فندق و کره بادام‌زمینی هستند.

 

زردچوبه

خوشبختانه زردچوبه جزء ادویه‌جاتی است که در تهیۀ بسیاری از مواد غذایی استفاده می‌شود. این ادویه نیز به‌دلیل داشتن ترکیبات زیست فعال اثرات تقویت‌کنندگی سیستم ایمنی دارد.

 

اسیدهای چرب امگا 3

این اسیدهای چرب که در ماهی و بسیاری از غذاهای دریایی وجود دارند، سبب رفع التهابات و تقویت سیستم ایمنی می‌شوند. ماهی‌های روغنی مثل سالمون، تن، ماکرل، ساردین، هرینگ و قزل‌آلا و دانه‌هایی مانند گردو و کتان سرشار از این اسیدهای چرب هستند.

 

روی

این عنصر معدنی نقش اساسی در تولید سلول‌های سیستم ایمنی دارد. کمبود روی منجربه اختلال در عملکرد سیستم ایمنی می‌شود. می‌توانید از مکمل‌های روی یا کشمش، نخود، بادام‌هندی و صدف برای تأمین روی موردنیاز بدن خود استفاده کنید.

 

سیاه‌دانه

اسانس و عصارۀ سیاه‌دانه ترکیباتی از قبیل تیموکوئینون دارد که اثرات تقویت‌کنندگی سیستم ایمنی آن‌ها به اثبات رسیده است.

 

میوه عناب

اثرات درمانی و سلامتی‌بخش عناب از قبیل ویژگی‌های آنتی‌باکتریایی، آنتی‌اکسیدانی، ضدالتهابی و تقویت‌کنندگی سیستم ایمنی بدن به اثبات رسیده است. می‌توانید عناب را به‌صورت تازه یا دم‌کرده استفاده کنید.

 

خواص سیر و عسل و سیاه دانه

شما می‌توانید با ترکیب مواد غذایی که گفته شد انواع معجون تقویت سیستم ایمنی بدن را بسازید. ازجمله این معجون‌ها ترکیب سیر و عسل و سیاه دانه و همچنین ترکیب سیر و عسل و زنجبیل است. خواص سیر عسل و زنجبیل و همچنین خواص سیر و عسل و سیاه دانه برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مورد توجه است؛ چراکه علاوه بر دارابودن موادی که موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود، ریزمغذی‌های ضروری فراوانی را نیز فراهم می‌کنند.

حتما بخوانید
معرفی کامل بیماری هپاتیت C

 

سوالات متداول در مورد تقویت سیستم ایمنی بدن

برای تقویت سیستم ایمنی بدن چی بخوریم؟

سیر، زنجبیل، زردچوبه، بادام، مرکبات، عناب، سیاه‌دانه و سایر آجیل‌ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار کارآمد هستند.

چرا باید به تقویت سیستم ایمنی بدن توجه داشته باشیم؟

زیرا علاوه بر جلوگیری از ابتلای خودمان به بیماری‌های ویروسی موجب جلوگیری از انتشار این بیماری‌ها می‌شود.

خواص سیر و عسل و سیاه دانه چیست؟

ترکیب سیر و عسل و سیاه دانه به‌خوبی موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

 

پیشنهاد ما به شما

بیماری ام اس

بیماری ام اس چیست و آیا کشنده است؟ + بررسی علائم و راه های تشخیص و درمان بیماری MS در سال 2024

این روزها ممکن است نام بیماری ام اس را زیاد بشنویم، اما همه ما با …

دیدگاهتان را بنویسید