پنجشنبه , 27 اردیبهشت 1403

معرفی 2 مقاله برتر از سایت Dentist Community

خدمات دندانپزشکی شامل پروسه های درمانی، ترمیمی و زیبایی می شود که سعی داریم از عمومی ترین خدمات دندانپزشکی که شامل پر کردن دندان، عصب کشی دندان، کشیدن دندان و … می باشد تا تخصصی ترین خدمات و درمان های دندانپزشکی مانند ارتودنسی دندان، ایمپلنت دندان، پیوند لثه و … را به شما معرفی کنیم.

بلیچینگ دندان چیست؟

بلیچینگ دندان یا اصلاح لبخند به شما کمک می نماید دندان های زیباتری داشته باشید و لبخندی زیبا را به دیگران هدیه نمایید. بلیچینگ دندان روشی برای سفید کردن دندان ها می­باشد که در مطب توسط پزشک یا در خانه توسط خود فرد انجام می­شود. سفیدی دندان ها موجب افزایش اعتماد به نفس در افراد می­شود و از آنجایی سفیدی دندان­ها نقش زیادی در زیبایی صورت دارد، بلیچینگ دندان طرفداران زیادی دارد. دندان دارای دو بخش مینا و عاج می­باشد. مینای دندان روی قسمت عاج قرار گرفته و موجب سفیدی و شفافیت دندان می­شود.

بلیچینگ دندان

با گذشت زمان ضخامت مینای دندان کم شده و باعث می­شود تا رنگ عاج نمایان تر شود. عوامل مختلفی باعث می­شوند تا رنگ دندان ها سریع­تر زرد شود از جمله: سیگار کشیدن، عادات بد غذایی، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، مصرف بیش از حد نوشیدنی های قندی. حتی ممکن است افرادی که مرتب از مسواک و نخ دندان استفاده می­کنند، باز هم در اثر عوامل محیطی و مواد غذایی خاصی دچار زردی دندان بشوند و برای رفع این مشکل به پزشک مراجعه کنند. بلیچینگ دندان را میتوان به عنوان یکی از روش های اصلاح طرح لبخند محسوب کرد.

حتما بخوانید
خواص نان خمیر ترش چیست؟

چه زمان دندان های ما به بلیچینگ نیاز دارند؟

  • زرد و قهوه ایی شدن دندان ها به مرور زمان
  • زردی دندان بر اثر نوشیدنی هایی مانند نوشابه گاز دار، کافئین و چایی غلیظ
  • عادت غذایی فرد که باعث زرد شدن دندان های فرد شده اند
  • زرد شدن دندان بر اثر دخانیات از جمله سیگار و قلیان

چه عللی باعث تغییر رنگ دندان ها می‌شوند؟

از آنجایی که برخی از تغییر رنگ‌ها نسبت به فرآیند بلیچینگ یا سفید کردن دندان واکنش بهتر و بیشتری نشان می دهند، بنابراین، قبل از هرچیزی باید علت تغییر رنگ دندان افرادی که تمایل به بلیچینگ دندان دارند مشخص شود. از این رو علل تغییر رنگ باید به دقت مورد ارزیابی قرار گیرد تا بهتر بتوان میزان و درجه‌ای که برای بلیچینگ یا سفید کردن و بهبود رنگ دندان نیاز است را پیش بینی کرد.عللی که باعث تغییر رنگ دندان ها می‌شوند به طور کلی به دو دسته خارجی و داخلی تقسیم می شوند. (دسته اول تغییر رنگ هایی هستندکه منشاء خارج دندانی دارند و دسته دوم که منشاء داخل دندانی دارند.) برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله بلیچینگ دندان چیست؟ را بخوانید.

تفاوت لمینت و کامپوزیت دندان چیست؟

لمینت و کامپوزیت دندان از جمله راهکارهای زیبایی دندانها در دندانپزشکی هستند. این دو روکشی نازک‌ به رنگ دندان هستند که به جلو دندان شما وصل می شوند و انواع مشکلات آن را برطرف می کنند. انتخاب روش روکش لمینت و کامپوزیت به مجموعه متفاوتی از معیارهای مختلف بستگی دارد. قبل از انتخاب نوع خاصی از روکش‌ دندان، ابتدا باید بفهمید که لمینت بهتر است یا کامپوزیت؟ انتخاب معیار مناسب، فاکتور بسیار مهمی ‌در موفقیت استفاده از روش‌های لمینت و کامپوزیت است. با مجموعه مقالات ” معرفی درمان های دندانپزشکی ” دانش خود را در زمینه های مختلف دندانپزشکی ارتقاء دهید.

امروزه همه به‌دنبال دانستن فرق لمینت و کامپوزیت هستند زیرا برای داشتن لبخند زیبا از لمینت یا کامپوزیت استفاده می‌شود. از طرفی لبخندی زیبا، یکی از اجزای اصلی زیبایی است. ظاهر دندان‌ها تأثیر قابل‌توجهی بر عزت‌نفس و اعتماد به نفس شما دارد. لمینت دندان و کامپوزیت دندان از روش‌های زیباسازی دندان‌ها هستند که می‌شناسید. اما تفاوت لمینت و کامپوزیت در چیست؟ احتمالا تفاوت‌ این دو روش را به طور دقیق ندانید.

حتما بخوانید
احساس تنهایی بعد از ازدواج

روکش دندان چیست؟

روکش دندان در واقع نوعی پروتز دندان است یعنی به گونه ای طراحی شده است که بتواند یک عضو آسیب دیده یا از دست رفته را جایگزین شود. روکش ها اغلب شبیه به تاح دندان هستند و زمانی استفاده می شوند که تاج دندان آسیب های شدید دیده باشد. جهت نصب روکش دندان لازم است دور تا دور دندانی که آسیب دیده است تراشیده شده و روکش با کمک سمنت یا چسب دندان پزشکی به دندان تراشیده شده وصل شود.

کامپوزیت دندان چیست؟

روکشهای کامپوزیت از پرسلن پودری ساخته شده با رزین مصنوعی ، ایجاد می شوند. کامپوزیت ونیر بدون نیاز به ایجاد تغییراتی روی دندان به آن چسبانده می شوند. دندانپزشک ماده کامپوزیت را که به صورت خمیر می باشد ، در لایه های مختلف تا زمانی که شکل ، رنگ و فرم مورد نظر حاصل شود ، مدل‌سازی و استفاده می کند.

انواع کامپوزیت دندان:

روش روکش کامپوزیت دندان دارای انواع مختلفی از جمله کامپوزیت درشت دانه، ریز دانه، هیبرید، نانو کامپوزیت و … می باشد که در ادامه به صورت مختصر توضیح داده شده است:

  • کامپوزیت درشت دانه و یا ماکروفیل دارای ذراتی به ابعاد ۱۰ تا ۵۰ میکرومتر می‌باشد که بزرگی ابعاد ذرات تاثیر فوق‌العاده‌ای در مقاومت کامپوزیت دارد. این در حالی است که در روش ریز دانه (میکروفیل) ابعاد ذرات به ۱۰۰ نانومتر می رسد. در این روش دوام کامپوزیت کمتر از روش درشت دانه است، اما سهولت انجام امر پولیش کردن از جمله مزایای آن است. 
  • روش هیبریدی یا ترکیبی، ابعاد ذرات ما بین دو روش قبلی یعنی چیزی حدود ۱۰ تا ۵۰ میکرومتر و همچنین تا ۴۰ نانو متر هستند. فیلر بالای مواد پرکننده منجر به افزایش مقاومت آنها در برابر ساییده شدن می شود. اما عیب این روش، کاهش یافتن زیبایی روکش با گذشت زمان و در اثر استهلاک است.
  •  نانو کامپوزیت نیز از جمله روش های جدید روکش است که ابعاد ذرات حدود ۲۰ نانومتر است. به علت تجمع ذرات ریز و تشکیل ذرات با ابعاد بزرگتر، مقاومت در برابر سایش، امکان پولیش و محکم بودن کامپوزیت افزایش پیدا کرده است. از بین روش‌های بیان شده، به احتمال زیاد روکش نانو کامپوزیت بهترین گزینه است.
حتما بخوانید
کاهش علائم بیماری آرتروز

البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله تفاوت لمینت و کامپوزیت دندان چیست؟ را بخوانید.

منبع: dentistcommunity.ir

پیشنهاد ما به شما

تزریق ژل

تزریق ژل چیست و چه کاربردهایی دارد؟ + ویدیو انجام تزریق ژل صورت

معیارهای زیبایی از دید هرکس می‌تواند متفاوت باشد. بعضی صورت‌های استخوانی دوست دارند و بعضی …

دیدگاهتان را بنویسید